Sudah sampai masanya untuk Melayu berkurang ajar


SD Salleh

Pada tahun 1984 atau 1985, semasa perasmian pejabat Umno Kuala Nerus di Terengganu, Timbalan Perdana Menteri Tun Musa Hitam didalam ucapan beliau berkata sudah sampai masanya untuk orang Melayu berkurang ajar.

Maksud untuk Melayu berkurang ajar itu adalah Melayu tidak boleh lagi untuk selalu mengalah atau bertolak ansur. Ada masanya juga untuk Melayu perlu bersikap tegas atau berdegil untuk menunjukkan bahawa orang Melayu ini bukannya mudah untuk ditindas.

Kini orang bukan Melayu sudah tidak berselindung lagi untuk mengutuk dan menyelar orang Melayu. Kali ini mereka mengutuk dan menyelar terang-terangan tanpa perlu untuk berselindung. Mereka bukan sahaja mengutuk orang Melayu, malah mereka menghina agama Islam dan menunjuk kebiadapan terhadap Raja-Raja Melayu dimana orang Melayu memandang tinggi.

Musa Hitam kata sudah sampai masanya untuk orang Melayu berkurang ajar

Sesetengah dari orang Cina ini sampaikan mencabar orang Melayu, jika terjadinya 13 Mei sekali lagi, kali ini tengok lah apa akan terjadi kepada orang Melayu. Mereka memandang rendah orang Melayu sehinggakan mengajak orang Melayu untuk berlawan dengan orang Cina. Kerana pada pandangan orang Cina ini, mereka telah menguasai Negara Malaysia bukan sahaja dari ekonomi malah sekarang ini mereka menguasai pemerintahan Negara. Oleh kerana itu mereka besar kepala dan tidak menghiraukan lagi tentang tutur kata mereka.

Apabila kaum Cina minta untuk mewujudkan sekolah Cina, maka orang Melayu setuju walau pun sebenarnya Melayu tidak bersetuju. Dan apabila sekolah Cina ini diswastakan dan tidak di letak di bawah kawalan kerajaan, Melayu tetap juga bersetuju.

Tetapi sekolah agama tidak diberikan kebebasan yang sama. Sekolah agama dikawal oleh kerajaan dengan alasan untuk membanteras kegiatan dan ajaran extremis. Kerajaan takut, jika sekolah agama terlalu bebas, maka ia akan mewujudkan ‘Taliban’ Melayu. Tetapi sekiranya sekolah Cina mewujudkan ‘Taliban Cina’ yang berideologi Komunis, ianya tidak apa.

Pendekar Melayu sudah bersedia ke?

Kaum Cina megah mendabik dada dan mengatakan yang mereka membayar 90% daripada hasil cukai pendapatan peribadi atau personal income tax. Mereka kata hampir kesemua cukai pendapatan dibayar oleh Cina dan bukan oleh Melayu. Ini membuktikan bahawa Cina lebih berjaya dari Melayu, kata mereka.

Tetapi apabila kerajaan mewujudkan Dasar Ekonomi Baru, mereka bersungut dan berkata ini tidak adil dan ianya adalah dasar diskriminasi terhadap Cina. Mereka bayar 90% cukai dan DEB letak sasaran kepada hanya 30% pun sudah dibantah oleh Cina.

Dengan menguasai ekonomi Malaysia dan mengatakan bahawa mereka penyumbang tertinggi dalam cukai pendapatan, mereka memperkecilkan orang Melayu dengan mengatakan bahawa, jika bukan disebabkan orang Cina, orang Melayu kini akan masih tinggal di atas pokok dan memakai cawat. Seolah-olah mereka (orang Cina) ini yang memajukan negara dan orang Melayu tidak berguna dan bodoh.

Satu peluru satu musuh

Semasa Cina diberi kerakyataan pada tahun 1957, mereka perlu bersetuju dengan perjanjian bahawa Melayu akan diberi kedudukan istimewa di dalam negara, Islam akan menjadi agama rasmi, dan Bahasa Melayu akan menjadi Bahasa Kebangsaan.

Hari ini mereka mempertikaikan perjanjian ini — dan sesiapa yang mempertahankan orang Melayu, Islam atau Bahasa Melayu digelar rasis. Hari ini mereka kata Melayu juga pendatang, sama seperti orang Cina dan India, dan Bumiputera sebenar bukannya Melayu tetapi Orang Asli. Dan mereka suruh ‘pendatang’ Melayu balik ke Indonesia, kononnya negara asal orang Melayu.

Macam Musa Hitam berkata 35 tahun dahulu, sudah sampai masanya untuk orang Melayu berkurang ajar. Kalau bangsa lain ada hak, Melayu pun ada hak juga. Melayu tidak boleh segan ataupun malu untuk memperjuangkan hak mereka sendiri walau pun dipanggil rasis. Kalau rasis, rasislah. Tak kisah. Baik jadi rasis dari jadi hamba di negara sendiri.

 



Comments
Loading...