DARI FAIL SPRM Siri 9: Guan Eng kantoi dia adalah shareholder projek terowong bawah tanah Pulau Pinang


DAP in Crisis: The Penang Undersea Tunnel Corruption Scandal

Yang lebih menarik lagi, mengikut pengakuan Zarul Ahmad, RM22 juta dari RM305 juta untuk kajian kebolehlaksanaan itu sebenarnya digunakan untuk menyogok SPRM bagi menutupkan kes rasuah ini. Patutlah kajian itu menelan kos yang sangat tinggi. Rupanya, jumlah itu termasuk juga dengan RM22 juta untuk menyogok SPRM menutup kes siasatan rasuah.

THE CORRIDORS OF POWER

Raja Petra Kamarudin

Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah membelanjakan sebanyak RM305 juta untuk mengkaji kebolehlaksanaan Terowong Bawah Laut Pulau Pinang. Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya Negeri Lim Hock Seng berkata (LIHAT DI BAWAH) kajian kebolehlaksanaan ini dibayar menerusi hasil dari penukaran tanah.

10% daripada 60% share Swee Kheng adalah kepunyaan Guan Eng dan yang baki 40% adalah share Zarul Ahmad

Tanah yang digunakan untuk ‘penukaran’ dengan Terowong Bawah Laut Pulau Pinang itu mempunyai nilai pembangunan kasar sebanyak RM15 billion. Apabila projek terowong itu selesai dan tanah itu telah dibangunkan sepenuhnya, nilainya boleh mencecah sekurang-kurangnya RM50 billion.

RM50 billion itulah jumlah yang Kerajaan Negeri Pulau Pinang akan lepaskan untuk projek terowong bawah laut yang nilainya hanyalah sebanyak RM6.3 billion. Dan skandal ini adalah lebih besar dari 1MDB.

Mengapa Lim Guan Eng membuat bising ke atas 1MDB sedangkan skandal Terowong Bawah Laut Pulau Pinang itu lagi besar? Dan mengapa Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tidak marah kepada menteri kewangannya macam mana dia dahulu marah terhadap Najib Razak ?

Jika Najib kleptokrat, seperti apa yang Lim Kit Siang kata, yang anaknya sendiri adalah Bapa Kleptokrat. Kit Siang ni tak malu ke? yang anak dia ini perompak terbesar di Malaysia.

Lim Kit Siang sekarang ini sudah senyap dan tidak bersuara lagi semenjak pendedahan rasuah yang melibatkan anak beliau itu yang lebih besar dari isu 1MDB

Patutlah Kit Siang yang terkenal dengan mulutnya yang besar itu semenjak kebelakangan ini diam tanpa berkata apa-apa. Kerana dia tahu yang anaknya sendiri terlibat dalam skandal yang paling besar dan ini boleh menyebabkan kejatuhan DAP dan Pakatan Harapan.

Dalam kenyataan Zarul Ahmad Mohd Zulkifli kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada Januari 2018, dia mendedahkan bahawa 40% daripada pembangunan projek itu dipegang olehnya dan 60% dipegang oleh Ewe Swee Kheng dari Ewein Berhad. Tanah ini juga mempunyai nilai pembangunan kasar sebanyak RM15 billion dan dalam beberapa tahun akan datang apabila selesainya perojek itu, tanah ini nilainya berpotensi sebanyak RM50 billion.

Sekarang semua orang tahu bahawa Swee Kheng adalah proksi kepada Guan Eng. Ianya bukan satu rahsia lagi. Dari 60% kepunyaan Swee Kheng itu, berapa banyak kepunyaan Guan Eng? Swee Kheng memberitahu kepada SPRM bahawa sebanyak 10% adalah kepunyaan Guan Eng dari 60% yang dimilikinya. Jadi, Guan Eng bukan sahaja dibayar sebanyak 10% dari jumlah kos pembinaan terowong yang bernilai RM6.3 billion itu, malah dia juga mendapat 10% lagi dari jumlah keseluruhan projek itu.

Zarul Ahmad memberitahu kepada SPRM yang Swee Kheng adalah proxy Guan Eng, orang yang memiliki 60% saham dalam projek tersebut

Zarul Ahmad memberitahu kepada SPRM yang Swee Kheng memiliki sebanyak 60% dari projek itu. Manakala Swee Kheng pula memberitahu SPRM yang 10% dari 60% yang dimilikinya adalah kepunyaan Guan Eng dan dia adalah pemegang amanah untuk Lim Guan Eng.

Yang lebih menarik lagi, mengikut pengakuan Zarul Ahmad, RM22 juta dari RM305 juta untuk kajian kebolehlaksanaan itu sebenarnya digunakan untuk menyogok SPRM bagi menutupkan kes rasuah ini. Patutlah kajian itu menelan kos yang sangat tinggi. Rupanya, jumlah itu termasuk juga dengan RM22 juta untuk menyogok SPRM menutup kes siasatan rasuah.

***********************************************************************

(The Edge Markets, 10 January 2018): Penang-based property developer Ewein Bhd confirmed that its group managing director Datuk Ewe Swee Kheng has been remanded by the Malaysian Anti-Corruption Commission to facilitate and assist in the graft probe in relation to the undersea tunnel project in Penang.

“In response to various newspaper reports, the board of directors wishes to notify that our group managing director has been remanded by Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) to facilitate and assist in an investigation currently being conducted by SPRM.

“The board of directors noted that based on newspaper reports, the investigation is under SPRM Act 2009 for matters relating to the Penang undersea tunnel project. The board of directors would like to clarify that neither Ewein nor its subsidiaries are involved in the Penang undersea tunnel project,” it said in a stock exchange filing today.

****************************************************************************

(The Star, 14 January 2018) – The RM305mil was for the feasibility study as well as the detailed designs of three paired roads and the undersea tunnel.

State Works Committee chairman Lim Hock Seng said RM208.75mil was for the three roads – RM31.27mil for the feasibility study and RM177.48mil for the detailed designs.

The remaining RM96.25mil, he said, was for the feasibility study (RM20mil) and the detailed design of the tunnel (RM76.25mil).

“To date, the state government has paid RM208mil via land alienation for the feasibility study and the detailed design of the three paired roads project only.

1. DARI FAIL SPRM: Guan Eng Telah Menerima Sogokan 10% Tetapi Peguam Negara Telah Mengkuburkan Kes Tersebut

2. DARI FAIL SPRM Siri 2: Bermulanya Projek Terowong Bawah Laut Pulau Pinang Dengan Guan Eng

3. DARI FAIL SPRM Siri 3: Nazri Mainkan Peranan Utama Dalam Projek Terowong Bawah Laut Pulau Pinang

4. DARI FAIL SPRM Siri 4: Orang-Orang Yang Terlibat Dengan Rasuah Terowong Bawah Laut Pulau Pinang

5. DARI FAIL SPRM Siri 5: Zarul Menyogok RM22 Juta Untuk Menutup Kes Rasuah Projek Terowong Bawah Laut Pulau Pinang

6. DARI FAIL SPRM Siri 6: Bila Dan Berapa Jumlah Sogokan Di Bayar Kepada Lim Guan Eng

7. DARI FAIL SPRM Siri 7: Zarul Berkata Dia Juga Membayar Nazri Aziz Sebanyak RM500,000

8. DARI FAIL SPRM Siri 8: Sogokan Sebanyak RM22 Juta Untuk SPRM Berhentikan Penyiasatan Terhadap Kes Projek Terowong Bawah Laut Pulau Pinang

 



Comments
Loading...