Bekas PM Britain sah terima derma Arab Saudi


(Middle East Monitor) – Hubungan Tony Blair dengan Arab Saudi telah disiasat berikutan pendedahan bahawa organisasi bukan kerajaan (NGO) yang ditubuhkan di bawah namanya telah menerima berjuta-juta pound dari Riyadh.

Akaun yang diterbitkan semalam oleh Institut Tony Blair mengesahkan laporan awal bahawa Blair telah menerima sumbangan sehingga AS$12 juta (RM49 juta) dari kerajaan Arab Saudi.

Derma Saudi, menurut Financial Times, berasal dari sebuah organisasi yang dikenali sebagai Media Investment Limited (MIL), yang merupakan anak syarikat Saudi Research & Marketing Group, yang berdaftar di Guernsey.

Penerbitan akaun itu mengesahkan laporan Julai bahawa Institut Tony Blair telah membuat perjanjian dengan Putera Mahkota Mohammed Bin Salman, penguasa Arab Saudi yang efektif, awal tahun ini untuk membantu dengan program pemodenan untuk Arab Saudi.

Ia adalah perjanjian pertama melibatkan Institut Tony Blair yang ditubuhkan pada 2016.

Satu laporan di Telegraph mendorong institut itu untuk mempertahankan hubungannya dengan Riyadh dan menegaskan bahawa bekas perdana menteri itu tidak menerima apa-apa bayaran dan keuntungan tidak dihasilkan daripada kerja perundingannya.

Institut itu menegaskan bahawa misi mereka adalah untuk menggalakkan kestabilan dan pembaharuan di Timur Tengah – dengan kakitangan yang berpangkalan di UAE, sekutu utama Arab Saudi.

Ekoran pendedahan itu, soalan telah dibangkitkan atas beberapa keputusan institut, termasuk Blair sendiri, yang menyokong campur tangan Britain di Syria – satu dasar yang akan memberi manfaat kepada kumpulan pembangkang yang disokong oleh Arab Saudi.

Institut Blair juga menulis artikel memuji Mohammed Bin Salman semasa lawatan putera mahkota itu ke UK awal tahun ini.

 



Comments
Loading...