UMNO tolak Muafakat Nasional – Ahmad Zahid


Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menolak cadangan untuk menghidupkan semula Muafakat Nasional, sebaliknya mahu fokus membentuk kerjasama dengan parti Kerajaan Madani.

(Sinar Harian) – Beliau berkata, parti berkenaan tidak mahu cadangan itu diwujudkan semula dan memberi ruang kepada rakyat untuk membuat penilaian.

“Apabila mereka (Pas) berada dalam keadaan zon selesa, mereka akan mula menerajang, memukul dan menendang kawan-kawan (parti gabungan).

“Jadi biarlah ikhlas berpolitik walaupun ia berdasarkan kepada sistem demokrasi. Kalau kita sebagai orang Islam gunakanlah nilai-nilai Islam sebagai keutamaan, bukan menunggang Islam mencapai tujuan politik,” katanya ketika ditemui merasmikan Majlis Iftar Santunan Kasih Ramadan di Masjid Batang Merbau, di sini pada Sabtu.

Menurut beliau, UMNO tidak pernah meruntuhkan Muafakat Nasional dan Penyatuan Ummah, sebaliknya Pas yang berbuat demikian.”

Pemimpin yang mengetuai parti itu sendiri (Pas) menolaknya (Muafakat Nasional) dan meninggalkan UMNO,” katanya.

Media sebelum ini melaporkan, Naib Presiden Pas, Ahmad Samsuri Mokhtar terbuka ‘menghidupkan semula’ Muafakat Nasional menerusi kerjasama politik antara parti berasaskan Melayu termasuk serpihannya, Amanah.

Beliau turut memaklumkan selain UMNO dan sebagainya, Amanah juga perlu dimasukkan.

 



Comments
Loading...