Dari sawah ke korporat, berapa besar ‘periuk nasi’ Syed Mokhtar?


Kebangkitan dermawan ini sebagai mogul perniagaan di Malaysia tidak sunyi daripada kontroversi

(Scoop.my) – Ketika Mahkamah Rayuan akan mendengar rayuan pendakwaan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang membebaskan Tan Sri Muhyiddin Yassin daripada tuduhan salah guna kuasa, taikun Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary turut menjadi tumpuan.

Tuduhan yang digugurkan itu melibatkan antaranya menggunakan kedudukannya sebagai Perdana Menteri dan Presiden Bersatu untuk mendapatkan RM232 juta, termasuk kepada Bukhary Equity Sdn Bhd milik Syed Mokhtar, syarikat yang mempunyai kaitan dengan Muhyiddin dan bekas perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Mahkamah Rayuan menetapkan 28 dan 29 Februari ini bagi mendengar rayuan terhadap keputusan melepas dan membebaskan Muhyiddin.

Bagaimanapun, terdapat tiga lagi pertuduhan penggubahan wang haram yang masih berjalan di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, dua daripadanya turut menamakan Bukhary Equity.

Dengan anggaran nilai bersih AS$1.5 bilion (RM7 bilion), nama Syed Mokhtar meningkat dalam arena korporat dan keterlibatannya dalam saga Muhyiddin menarik minat ramai.

Daripada pasaran tempatan kepada kontrak kerajaan

Perjalanan hidup Syed Mokhtar bermula di Alor Setar, Kedah, di mana beliau dengan aktif dalam perniagaan keluarganya, menjual barangan di pasar tempatan serta membantu perusahaan lembu.

Pada 1970-an, beliau menceburi bidang pengangkutan dan mendapat lesen perdagangan beras untuk syarikatnya, Shah Enterprises Sdn. Bhd.

Langkah berkenaan membuka pintu kepada kontrak kerajaan yang menguntungkan, termasuk membekalkan beras kepada entiti terkenal seperti Felda, Mara, Pernas Edar dan Sergam Bhd, di mana Muhyiddin pernah menjadi pengarah urusan dari 1974 ke 1977.

Selain industri padi, Syed Mokhtar mempelbagaikan cabang perniagaan menerusi Amtek Holdings, dengan membekalkan seragam tentera kepada kerajaan.

Era Mahathir

Kekayaan Syed Mokhtar melonjak semasa pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad pada 1990-an, dengan mendapat inisiatif daripada penswastaan kerajaan.

Menyifatkan Mahathir sebagai mentor menerusi autobiografinya, Syed Mokhtar telah mengorak lebih jauh dalam bidang perniagaan sepanjang tempoh tersebut.

Kekayaan Syed Mokhtar melonjak semasa pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad pada 1990-an, dengan mendapat inisiatif daripada penswastaan kerajaan – Gambar Finance Twitter, 22 Januari, 2024

Beliau membeli 19.9% saham dalam Malaysia Mining Corp. (MMC) pada 2001, diikuti pengambilalihan Pernas International Holdings Bhd, kini dikenali Tradewinds Corporation Berhad, menerusi Restu Jernih Sdn Bhd pada tahun berikutnya.

Pada 2005, beliau tertarik dengan DRB-Hicom, akhirnya menggunakannya untuk membeli Proton Holdings tujuh tahun kemudian.

Read more here



Comments
Loading...