Shamsul Iskandar adukan Langkah Dubai ke polis


Jelasnya pendedahan terbaru yang dibuat oleh Raja Petra Kamarudin jelas membuktikan wujud gerakan bersungguh-sungguh mahu menjatuhkan kerajaan meskipun mereka sedar ia tindakan sia-sia.

(Malaysiakini) – Setiausaha Politik Kanan Perdana Menteri, Shamsul Iskandar Mohd Akin, hari ini membuat laporan polis bagi membolehkan pihak berkuasa menyiasat gerakan untuk menjatuhkan kerajaan pimpinan Anwar Ibrahim.

Shamsul Iskandar berkata, laporan itu dibuat bagi menamatkan spekulasi yang boleh mencetuskan keresahan rakyat serta memberi kesan kepada keyakinan pelabur.

Jelasnya pendedahan terbaru yang dibuat oleh Raja Petra Kamarudin jelas membuktikan wujud gerakan bersungguh-sungguh mahu menjatuhkan kerajaan meskipun mereka sedar ia tindakan sia-sia.

Tambah Shamsul Iskandar dia yakin cubaan ‘Langkah Dubai’ itu didalangi beberapa ahli parlimen yang tidak bertanggungjawab dan sebenarnya memudaratkan demokrasi.

“Saya yakin gerakan ini telah dimulakan oleh beberapa ahli parlimen termasuk pemimpin pembangkang yang tidak bertanggungjawab.

“Tindakan mereka pada hakikatnya memudaratkan demokrasi berparlimen, menimbulkan keresahan dan mencetuskan ketenteraman awam.

“Cubaan untuk mewujudkan ketidakstabilan politik yang boleh mengancam keselamatan negara ini mesti digagalkan,” katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Daerah Putrajaya di Putrajaya, hari ini.

Sebelum ini perdana menteri berkata dia enggan melayan dakwaan Sanusi kononnya PN berjaya mengumpul sekitar 120 akuan bersumpah untuk menjatuhkan kerajaan.

“Tak apa. Tak perlu komen. (Biar)..saya kerja,” kata Anwar kepada pemberita pagi tadi.

Ditanya sama ada kerajaan Madani goyah dengan gerakan sebegitu, Shamsul Iskandar berkata, perbuatan itu adalah sia-sia kerana negara telah mempunyai akta anti-lompat parti.

“Saya serahkan kepada mereka yang membina perspektif itu, tetapi bagi kerajaan, tentunya kita ingin menamatkan perkara ini sebab kalau tidak, akan dianggap kerajaan tidak dibuat apa-apa.

“Saya ingin menyatakan kepada mereka tidak bertanggungjawab di luar sana, Malaysia ini ada undang-undang, ada peraturan dan Perlembagaan Persekutuan.

“Kita melalui episod ini pelbagai. Kita telah berikan penamatnya dengan undang-undang akta anti-lompat parti,” katanya lagi.

Tambah Shamsul Iskandar, laporan polis juga dibuat apabila melihat spekulasi tersebut menguasai media sosial dan pemikiran rakyat.

Katanya lagi, hari ini sebanyak 12 laporan polis telah dibuat diseluruh negara bagi memastikan pihak polis menyiasat perkara tersebut.

 



Comments
Loading...