SPRM sahkan siasat Daim atas dakwaan rasuah, pengubahan wang haram


(Malaysiakini) – SPRM mengesahkan penyitaan Menara Ilham di Kuala Lumpur baru-baru ini berkaitan siasatannya atas dakwaan rasuah dan pengubahan wang haram terhadap bekas menteri kewangan Daim Zainuddin.

Ketua SPRM Azam Baki dipetik Utusan Malaysia mengesahkan perkara itu tetapi enggan memberikan butiran lanjut mengenai kes tersebut.

“Apabila kami menyiasat dakwaan rasuah dan salah guna kuasa dan melibatkan harta tak alih, kami dibenarkan di bawah Akta SPRM menghantar permohonan sitaan kepada timbalan pendakwa raya.

“Itulah apa yang berlaku (dalam kes ini). Kami menggunakan kuasa diperuntuk kepada timbalan pendakwa raya untuk mengarahkan pejabat tanah meletakkan kaveat terhadap tanah berkenaan,” katanya.

Tiga hari lalu, dilaporkan SPRM menyita Menara Ilham, sebuah bangunan pencakar langit bernilai komersial tinggi milik keluarga Daim, yang juga rakan rapat Dr Mahathir Mohamad.

Menurut Channel News Asia, sumber berkata tindakan itu dibuat selepas Daim enggan mematuhi permintaan SPRM untuk mendedahkan aset kewangan kedua-dua dirinya dan keluarganya.

Penyitaan itu dikaitkan dengan penyiasatan antipengubahan wang haram yang bermula pada akhir Mei menjadi transaksi korporat bernilai RM2.3 bilion pada November 1997.

Urus niaga itu melibatkan syarikat penyenaraian awam Renong Bhd dan United Engineers Malaysia Bhd (UEM).

Dalam laporan berasingan pagi ini, Utusan Malaysia memetik sumber berkata SPRM juga sedang menyiasat aset lain yang berkaitan dengan Daim termasuk sebuah hotel dan institusi perbankan di luar negara.

Agensi antirasuah sedang meneliti perniagaan Daim dan bagaimana tokoh korporat itu memperoleh semua asetnya.

Daim yang pernah menganggotai majlis penasihat kerajaan PH pada 2018 dilaporkan enggan mengulas mengenai penyitaan Menara Ilham.

Pada 2021, Daim menafikan terbabit dalam sebarang salah laku dan menegaskan dia telah menjadi “seorang ahli perniagaan yang berjaya dan kaya lama sebelum memasuki politik”.

Maklum balas bekas menteri kewangan itu selepas Malaysiakini melaporkan mengenai syarikat luar pesisirnya.

 



Comments
Loading...