SPRM dapati tiada kesalahan jenayah babitkan hakim Nazlan – Anwar


(Berita Harian) – Siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) mendapati, tiada sebarang bukti kesalahan jenayah dilakukan Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Seri Mohd Nazlan Mohd Ghazali.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata perkara itu turut dipersetujui Jabatan Peguam Negara.

Katanya, sebaik menerima laporan kes rasuah membabitkan hakim Mahkamah Rayuan itu, SPRM membuka kes siasatan terhadap Mohd Nazlan dan menyiasat dengan teliti.

“Berhubung kes rasuah itu…SPRM menyiasat dengan teliti dan mendapati tiada kesalahan jenayah dan dipersetujui Pejabat Peguam Negara,” katanya di Dewan Negara.

Beliau menjawab soalan tambahan Datuk Kesavadas A Achyuthan Nair yang ingin mengetahui siasatan SPRM ke atas Mohd Nazlan dan konflik kepentingan dalam kes rasuah bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Ketika menjawab soalan Kesavadas mengenai sejauh mana SPRM serius untuk menyiasat segala perilaku rasuah dan salah guna kuasa yang membabitkan bekas-bekas Perdana Menteri, Anwar berkata, SPRM perlu sentiasa menjalankan tanggungjawab dan tugas secara bebas dan berkecuali termasuk membabitkan siasatan terhadap tokoh politik dan bekas pemimpin negara.

Katanya, ia sejajar dengan peranan SPRM yang melaksanakan tugas berlandaskan prinsip keadilan dan undang-undang.

“Orang-orang yang menganggap ini siasatan bermotif politik, harus melihat kepada fakta dan bukan sentimen politik untuk kelirukan rakyat.

“Kalau nyata dari segi siasatan ada kes yang dianggap berprofil tinggi dan mempunyai alasan cukup kukuh untuk didakwa itu tugas SPRM dan Jabatan Peguam Negara,” katanya.

 



Comments
Loading...