Kit Siang masih berdegil nafi kedudukan Malaysia negara Islam


(Ismaweb) – Pemimpin kerajaan campuran didesak bersuara dan mengambil tindakan segera susulan kenyataan biadab pemimpin DAP, Lim Kit Siang.

Sebelum ini, veteran itu mengeluarkan kenyataan bertajuk “Is there an irresistible ‘green tide’ phenomenon in Malaysia which will make Malaysia a complete Islamic state by the 17th General Election before 2032?” – dianggap provokasi terhadap umat Islam.

Bahkan, kenyataan itu juga bersifat sabotaj kepada hasrat dan amanah yang dipertanggungjawabkan oleh Yang di-Pertuan Agong yang mahukan sebuah Kerajaan Perpaduan yang stabil.

Pengerusi PEMBELA, Mahmud Hishamuddin Abdul Rashid berkata, Kit Siang masih meneruskan kedegilannya menafikan kedudukan Malaysia sebagai negara Islam seperti mana termaktub di dalam Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan.

Katanya, kenyataan itu juga bersifat menghasut Yang di-Pertuan Agong untuk tidak menjalankan Sumpah Rabbani baginda bagi terus memelihara Islam seperti mana di dalam Perkara 37 (1) Perlembagaan Persekutuan.

“Kami menuntut Lim Kit Siang untuk menarik semula kenyataan bersifat sabotaj, biadab dan mendatangkan ketakutan kepada masyarakat.

“Kami juga mendesak Anwar Ibrahim, sebagai Perdana Menteri ke-10 yang diamanahkan untuk mengemudi Kerajaan Perpaduan berpegang kepada amanah yang telah dikurniakan oleh Yang di-Pertuan Agong.

“Untuk mengawal ahli-ahli gabungannya supaya menghormati kedudukan Islam sebagai Agama Persekutuan dan Sumpah Rabbani baginda untuk memelihara Islam pada setiap masa,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Pada masa sama, PEMBELA mendesak NGO-NGO Islam yang kuat mempromosi dan mempertahankan dasar-dasar Islam selamat di bawah kerajaan Perdana Menteri ke-10 yang dibentuk ini untuk menegur tindakan itu.

Pihak berkuasa juga digesa mengambil tindakan yang wajar ke atas kenyataan Kit Siang.

“Kami juga mendesak menteri yang dipertanggungjawabkan untuk menjaga portfolio Kementerian Komunikasi dan Digital mengambil tindakan ke atas kandungan penulisan Lim Kit Siang.

“Negara akan lebih aman dan stabil jika pemimpin-pemimpin dari era lepas seperti Lim Kit Siang ini berpegang kepada janji mereka untuk terus bersara dari politik.

“PEMBELA sentiasa menyokong mana-mana pihak yang berusaha ke arah menjadikan Malaysia negara yang lebih aman, stabil dan makmur,” katanya.

 



Comments
Loading...