Ahli Parlimen perlu disekolahkan



Gulam Muszaffar Gulam Mustakim, SUB Batu WP

Malaysia sudah lama menerima pakai dan mengamalkan sistem Demokrasi Berparlimen Westminster Britain. Ahli Parlimen yang partinya memenangi kerusi majoriti di Parlimen, dalam kes Malaysia 112 kerusi parlimen, atau Ahli Parlimen yang mendapat sokongan majoriti Ahli Parlimen daripada pelbagai parti, dalam kes ini tidak kurang daripada 112 Ahli Parlimen, dapat membentuk kerajaan dan menjadi Perdana Menteri.

Bagaimanapun, mengikut Perlembagaan Persekutuan Malaysia, perkara ini perlu mendapat perkenan DYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong terlebih dahulu. Dalam erti kata lain, Agong mempunyai kuasa veto dan boleh menahan persetujuan terhadap pemilihan perdana menteri, seperti yang berlaku pada Februari 2020.

Apabila halangan itu telah dilalui, perdana menteri kemudiannya mencadangkan nama anggota Kabinetnya kepada Agong. Walaupun Agong yang mungkin memperkenankan senarai anggota Kabinet, mereka adalah kabinet perdana menteri yang mesti melaporkan dan harus menunjukkan kesetiaan mereka kepada perdana menteri. Sebab itu, apabila perdana menteri letak jawatan, satu cabinet dianggap letak jawatan juga.

Jika atas apa-apa sebab terdapat anggota Kabinet yang tidak setuju dengan Perdana Menteri, mereka harus mengemukakan peletakan jawatan mereka kepada Perdana Menteri dan meninggalkan Kabinet. Mereka tidak sepatutnya berhubung terus dengan Yang di-Pertuan Agong untuk meluahkan rasa tidak puas hati mereka. Peletakan jawatan mereka daripada Kabinet bukanlah dianggap sebagai undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri, seperti yang dikata oleh sesetengah pihak.

Ambil kes Perdana Menteri Britain, Boris Johnson. Apabila anggota Kabinetnya tidak berpuas hati dan berselisih dengannya, mereka meletak jawatan, dan Boris hanya melantik anggota Kabinet baharu untuk mengisi kekosongan itu. Anggota Kabinet yang tidak berpuas hati tidak menghantar surat kepada Duli Yang Maha Mulia Ratu Elizabeth.

Jika mereka mahu Boris Johnson meletak jawatan sebagai Perdana Menteri, mereka perlu terlebih dahulu menyingkirkannya sebagai ketua parti melalui pemilihan parti, atau melalui undi tidak percaya di EGM parti, yang akan menjadi urusan dalaman parti. Ia juga boleh dilakukan melalui undi tidak percaya di Parlimen, yang akan melibatkan semua parti di Parlimen.

Begitulah juga juga cara sistem Malaysia berfungsi. Walau bagaimanapun, terdapat 12 Ahli Parlimen yang menghantar surat kepada Yang di-Pertuan Agong menentang pembubaran Parlimen bagi memberi laluan kepada pilihan raya umum mengejut. Nampaknya mereka tidak mengetahui tentang perkara ini. Mereka juga menganggap pelanggaran protokol oleh 12 Ahli Parlimen yang menghantar surat kepada Agong sebagai undi tidak percaya. Bukan sama sekali!

Malah, tindakan ahli parlimen yang pada masa lalu menandatangani Akuan Berkanun (SD) menyokong Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri baharu tidak boleh dianggap sebagai undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri yang bersidang. Ia bukan undi tidak percaya melainkan dan sehinggalah ia dibentangkan di Parlimen. Dalam kes ini ia adalah rahsia dan tidak dibentangkan di Parlimen. Jadi ia tidak dikira.

Apa yang dilakukan oleh 12 ahli parlimen itu apabila mereka menghantar surat kepada Yang di-Pertuan Agong ialah mereka memberontak. Dan tindakan pemberontakan ini boleh dihukum dengan memecat mereka daripada Kabinet. Sebaliknya, Perdana Menteri memilih untuk membubarkan Parlimen (yang bermaksud beliau memecat keseluruhan Kabinet secara teknikal) dan mendapatkan mandat baharu daripada pengundi supaya kerajaan baharu boleh menjadi kerajaannya dan bukannya kerajaan yang diwarisi.

Masalahnya ramai ahli parlimen nampaknya tidak mengetahui Perlembagaan Malaysia dan bagaimana sistem politik Malaysia berfungsi. Kenyataan yang mereka buat ternyata mengelirukan rakyat dan disamping memberi tanggapan yang salah.

Ambil contoh tindakan MP DAP Charles Santiago menyaman Perdana Menteri kerana Yang di-Pertuan Agong perkenan pembubaran Parlimen. Adakah terdapat peruntukkan dalam Perlembagaan yang memperuntukkan perkara ini? Perkara mana dalam Perlembagaan itu? Dan adakah Santiago kini juga akan menyaman Perdana Menteri kerana Perlembagaan mengatakan Islam adalah agama Persekutuan dan Bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi?

 



Comments
Loading...