Selesai konflik PAS, UMNO, Bersatu sebelum bincang ‘kerusi MN’


(Warta Rakyat) – Konflik antara PAS, UMNO dan Bersatu perlu diselesaikan terlebih dahulu sebelum cadangan “kerusi Muafakat Nasional,” dibincangkan bagi menghadapi pilihan raya umum ke-15, kata Mursyidul Am PAS, Datuk Hashim Jasin.

Memetik laporan Malaysiakini, beliau berkata, persefahaman perlu diwujudkan bagi mengelakkan pertembungan tiga penjuru pada PRU akan datang.

“Seboleh-bolehnya kita wujudkan persefahaman antara parti-parti khususnya PAS, UMNO dan Bersatu supaya tidak berlaku pertandingan tiga penjuru, (jika) pertandingan dua penjuru, baru kita bincang masalah pembahagian kerusi.

“Kalau itu pun kita tak (selesaikan), mungkin kita akan katakan (PRU-15) akan bertanding tiga penjuru. Ini belum dipastikan lagi kerana kita masih berusaha untuk laksanakan pertandingan dua penjuru sahaja,” katanya hari ini.

Sebelum ini, Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Pusat, Mohd Zuhdi Marzuki memberi cadangan pembentukan “kerusi MN” antara Barisan Nasional (BN), Perikatan Nasional (PN) dan Gerakan Tanah Air (GTA), bagi mengelakkan kemenangan besar Pakatan Harapan.

Ini memandangkan terdapat 27 kerusi di Semenanjung Malaysia yang sangat berisiko untuk jatuh ke tangan PH sekiranya UMNO dan PAS bertembung dalam PRU nanti.

Bagaimanapun, Hashim berkata, beliau yakin setiap parti dalam tiga gabungan itu telah bersedia dengan calon mereka tersendiri untuk PRU.

“Kalau persediaan itu dibuat, kemudian tiada persetujuan dua penjuru, maka dia akan bertembunglah. Itu yang kita nak elakkan,” katanya.

Terdahulu Ahli Parlimen Kuala Nerus, Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali baru-baru ini berkata, umat Islam dalam PAS dan UMNO kerugian jika perpecahan berlaku sekali lagi selepas mereka meleraikan persengketaan politik lebih 44 tahun.

Bekas AJK PAS Pusat itu turut menyuarakan kebimbangannya bahawa umat Islam dalam kedua-dua parti dominan itu akan kerugian berikutan peluang mensia-siakan muafakat tersebut.

Sementara itu, anggota Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Bersatu Datuk Razali Idris pula mempersoalkan keberadaan PAS dalam PN dan MN.

Menurutnya Bersatu tiada isu sekiranya PAS memutuskan untuk bekerjasama dengan MN.

“Itu antara PAS dengan UMNO. Di situ ada persoalan lagi kenapa PAS ada dalam MN dan PN? Kita sebenarnya terbuka PAS nak bekerjasama dengan MN… kita tak ada masalah. Go ahead (Teruskan).

“Tapi tentang agreement PN nak bertanding di mana tu, itu satu perspektif lain. Jadi kita serahkan PAS berunding dengan Umno kalau boleh,” katanya.

Bagaimanapun, katanya apa yang menjadi masalah apabila terdapat laporan mengatakan Umno ingin bertanding di semua kerusi di Terengganu dan Kedah yang merupakan negeri di bawah pimpinan PAS.

“Jadi kita tak tahu apa justifikasi UMNO nak bekerjasama dalam MN. Kita tak nampak di situ.

“Tapi pemimpin PAS kita nampak masih lagi berbincang untuk (kerjasama dengan) MN. Itu tak apa, kita serahkan kepada pemimpin PAS.

“Tapi dalam masa yang sama, PN sekarang ni dah bergerak untuk bertanding untuk persiapan PRU15,” katanya.

 



Comments
Loading...