Pertempuran dalam Umno adalah antara mereka dalam kerajaan dan mereka di luarnya


(FMT) – Seorang penganalisis politik telah menolak tanggapan bahawa desakan Umno untuk pilihan raya umum (PRU) awal akan terhalang jika gagal mendapat lampu hijau untuk menangguhkan pemilihan parti.

Felo Majlis Profesor Negara (MPN) Jeniri Amir berkata ini kerana akar umbi Umno menyokong pemimpin yang mendesak agar PRU15 diadakan tidak lama lagi dan pemimpin ini bukan dalam pentadbiran Putrajaya.

“Sentimen di peringkat bawah adalah jelas,” katanya. “Akar umbi telah menyatakan perkara ini pada Perhimpunan Agung Umno (PAU). Mereka mahu pilihan raya awal berbanding kemudian.”

Jeniri mengulas mengenai permohonan Umno untuk meminda perlembagaannya, yang membolehkan ia menangguhkan pemilihan parti.

Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (JPPM) sepatutnya memaklumkan kepada Umno mengenai status permohonannya pada Sabtu lalu, namun sehingga kini belum ada sebarang kenyataan sama ada permohonan itu diluluskan.

Jeniri berkata, beliau tidak percaya akar umbi akan berpecah seperti yang dikhuatiri oleh sesetengah pemimpin, lebih-lebih lagi selepas ucapan bekas perdana menteri Najib Razak pada Konvensyen Barisan Nasional (BN) Sabah baru-baru ini.

Najib berkata, terdapat empat jenis orang dalam BN iaitu pembelot, mereka yang tidak hadir, individu yang menyokong Bersatu dan mereka yang setia kepada parti.

“Najib memberi mesej kuat kepada akar umbi, yang menekankan kepentingan kesetiaan terhadap BN,” kata Jeniri.

“Saya fikir untuk ahli Umno khususnya, mesej itu menyentuh mereka apabila anda menganggap Bersatu dan Pakatan Harapan telah cuba memusnahkan Umno.”

Seorang lagi penganalisis, Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya (UM), berkata pertempuran utama dalam pemilihan Umno adalah antara mereka dalam kerajaan dan mereka di luarnya.

Katanya, mereka yang berada dalam kerajaan tidak semestinya mempunyai kelebihan kerana pemilihan Umno kini melibatkan berjuta-juta ahli di peringkat akar umbi dan bukan hanya sekumpulan perwakilan terpilih seperti sebelum ini.

“Naungan tidak dapat menjamin kemenangan bagi sesiapa sahaja,” katanya kepada FMT. “Akar umbi lebih cenderung kepada pemimpin yang akur dengan keputusan parti dan menyokong tuntutannya.”

Awang Azman juga berkata mesej Najib mengenai empat jenis pemimpin BN akan memberi pengaruh kerana popularitinya di peringkat akar umbi.

“Beliau konsisten dengan pandangannya. Kebangkitan Umno terikat dengan kehadirannya yang berterusan dalam parti itu, bersama Ahmad Zahid Hamidi dan Mohamad Hasan.

“Ini sebabnya mengapa Najib dilihat sebagai ancaman dan mengapa Rafizi Ramli dan Dr Mahathir Mohamad sentiasa menyerangnya,” katanya.

 



Comments
Loading...