Giliran Tok Mat bersuara mengenai UMNO, kerajaan, Najib dan PRU


(Utusan TV) – DALAM temubual bersama Asia Times, Datuk Seri Mohamad Hasan secara terbuka melontarkan kritikan dan pandangan terhadap isu yang berlaku dalam UMNO serta kerajaan.

Mohamad yang mesra disapa dengan Tok Mat menyentuh pelbagai perkara termasuk dakwaan akan ada pengampunan Datuk Seri Najib Tun Razak, 1MDB, kerajaan pintu belakang dan gesaan Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15).

Mengulas mengenai Najib, Mohamad dilaporkan berkata, bekas Perdana Menteri itu tidak boleh mengharapkan layanan istimewa daripada kerajaan UMNO sekiranya didapati bersalah atas pelbagai tuduhan rasuah.

Beliau yang menggalas tanggungjawab sebagai Timbalan Presiden UMNO berkata, hanya mahkamah tempat untuk membuktikan sama ada Najib bersalah atau tidak.

“Mahkamah adalah tempat di mana anda boleh membuktikan sama ada anda tidak bersalah atau tidak. Dia tidak membuktikannya. Dia tidak dapat membuktikannya.

“Semua orang perlu membayar yuran mereka. Tapi kalau nak ampun, dia (Najib) kena lalui proses. Dia kena masuk (penjara) dulu,” kata Mohamad memetik laporan Asia Times.

Sementara itu, Mohamad turut menzahirkan kekecewaan terhadap kegagalan kerajaan mengekalkan rentak ekonomi berbanding negara jiran.

Jelas beliau, pembentukan dua kerajaan berturut-turut yang bukan daripada pilihan raya umum tetapi melalui gerakan Parlimen telah memburukkan sentimen pelabur asing dan menimbulkan persoalan tentang kredibiliti demokrasi kerajaan.

“Kerajaan Malaysia hari ini bukanlah kerajaan yang sah. Sebab itu kita perlukan pilihan raya awal.

“Bukan kerana kita sangat mahu berkuasa tetapi dengan tujuan kembalikan mandat kepada rakyat.

“Kita perlu membetulkan keadaan. Ini adalah negara yang diberkati. Tetapi untuk empat tahun kebelakangan ini, kita telah mengundur diri. kita sedang berjuang,” katanya.

Mengulas lanjut, Mohamad berkata, beliau pada mulanya menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri untuk mengadakan PRU-15 pada November ini.

Begitupun, Perdana Menteri memilih untuk mengekalkan kerajaan sedia ada bagi memberi tumpuan kepada pengurusan wabak serta pemulihan ekonomi.

Mohamad berkata, kepimpinan UMNO kemudian mendesak pilihan raya mengejut antara Mac dan Jun untuk memanfaatkan momentum politik berikutan kemenangan besar Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka, Sarawak dan Johor tetapi tidak berjaya.

“Seni Peperangan berkata serang apabila musuh anda lemah. Itulah masanya untuk kita serang.

“Ismail menolak gesaan kepimpinan parti UMNO dalam kedua-dua keadaan kerana beliau telah ‘memberi komitmen sendiri’ untuk mematuhi memorandum persefahaman (MoU) dengan gabungan pembangkang Pakatan Harapan (PH).

“Perdana Menteri memberitahu kami beliau tidak boleh menarik balik kata-katanya mengenai apa yang dipanggil MoU ini.

“Sesetengah pihak mengatakan bahawa jika kita menarik diri daripada kerajaan hari ini dan membubarkan parlimen, kita akan disifatkan sebagai terkutuk.

“Saya tidak faham langsung. Ini bukan perjanjian, ia adalah MoU. Tetapi baiklah, kami berikan dia (Ismail) manfaat keraguan itu,” kata Mohamad.

Mohamad berkata, sentimen rakyat ketika ini dilihat berpihak kepada UMNO tetapi beliau mengakui tidak tahu berapa lama dan sejauh mana boleh bertahan dengan keadaan ekonomi sekarang.

Malah, Mohamad berkata, hanya beliau seorang sahaja yang menolak cadangan pembentukan kerajaan baharu.

“Saya membuat diri saya dikenali. Sepatutnya kita panggil pilihan raya selepas PH tumbang. BN akan mendapat durian runtuh.

“Tetapi kami terlepas peluang kerana orang tertentu dalam parti saya sendiri mahu jalan pintas. Mungkin seseorang hanya mahu menyelamatkan leher mereka sendiri,” katanya.

Dalam pada itu, Mohamad berkata, UMNO ketika ini mahu mengelakkan perebutan kuasa dalam parti bagi mengelakkan riwayat UMNO tamat.

“Itulah sebabnya kami memutuskan – saya yang memutuskan – bahawa Ismail Sabri akan menjadi ‘poster boy’.

“Kerana beliau adalah Perdana Menteri ketika ini. Tidak masuk akal jika ada Perdana Menteri ketika ini, tetapi parti itu mencalonkan orang lain,” katanya.

Mohamad turut melontarkan pandangan berhubung prestasi Perdana Menteri yang dilihatnya sebagai sukakan populariti.

Menurut Mohamad, populariti tidak menjamin apa-apa sebagai Perdana Menteri tetapi sebaliknya keberkesanan untuk menjawat jawatan tersebut.

“Dia (Ismail) suka popular. Bagi saya, pemimpin tidak sepatutnya popular. Pemimpin harus berkesan.

“Anda boleh menjadi tidak popular tetapi seorang pengurus organisasi yang berkesan. Jangan sesekali pergi untuk populariti, ia tidak akan bertahan lama.

“Sesiapa yang disokong oleh majoriti ahli parlimen boleh muncul sebagai Perdana Menteri seterusnya.

“Saya beritahu dia (Ismail), dia boleh jadi Perdana Menteri, tiada isu. Tetapi saya memerlukan parti yang kuat dan dominan untuk berada dalam kerajaan, seperti sebelum ini.

“UMNO dikalahkan pada 2018 bukan kerana tidak menjaga rakyat. Hanya ada satu isu: 1MDB. Parti dan kerajaan terlalu bertolak ansur. Kami tidak berjaya menjelaskan, kami tidak berjaya memberitahu perkara sebenar. Ia satu-satunya isu yang kita tidak atasi dengan betul dalam pilihan raya umum,” katanya.

Mengulas mengenai 1MDB, Mohamad mengakui kerajaan terdahulu tidak serius dalam menangani isu tersebut.

Jelas beliau, kerajaan ketika itu tidak menyedari isu tersebut seperti kebakaran hutan yang merebak teruk.

“Orang ramai dimaklumkan dengan baik, jadi anda tidak boleh menyembunyikan dan menyapu segala-galanya di bawah permaidani lagi, jadi kita perlu menangani isu-isu tersebut… Negara telah mengalami kerugian kerana kes 1MDB.

“Ia dilakukan oleh seorang: Perdana Menteri dan beliau juga Menteri Kewangan. Dia juga mengambil alih 1MDB. Begitulah masalahnya bermula.

“Jika orang itu berbesar hati untuk berundur seketika, UMNO tidak akan digulingkan dan akan menjadi kerajaan hari ini,” katanya.

Begitupun, Mohamad tidak menafikan sumbangan Najib dalam menggerakkan kempen PRN baru-baru ini.

Jelas Mohamad, Najib dilihat berjaya mendapat momentum di media massa dan mendapat sokongan daripada ramai orang.

“Sesiapa sahaja boleh membantu kami. Sesiapa sahaja dialu-alukan untuk membantu semasa kempen. Saya yang merancang untuk dia ke sana.

“Dia mendapat momentum, pergerakan massa. Bukan sahaja daripada penyokong kuat dalam UMNO tetapi daripada orang ramai di jalanan.

“Ke mana sahaja dia pergi, beribu-ribu orang datang dan melihatnya. Tetapi ia tidak ada kena mengena dengan parti,” jelas Mohamad.

Mengulas lanjut, Mohamad berkata, beliau berharap Najib dibicarakan dengan adil dalam kes 1MDB di mahkamah.

“Saya tidak mengatakan sama ada dia (Najib) tidak bersalah atau tidak, tetapi dia sepatutnya mempunyai perbicaraan yang adil.

“Sama ada Najib salah atau betul, orang ramai sangat jelas tentang apa yang dia lakukan. Orang tahu. Saya tahu. Kita tahu apa yang berlaku daripada apa yang kita baca,” katanya.

Begitupun, Mohamad dengan tegas menolak sebarang idea pengampunan awal untuk Najib sekiranya didapati bersalah.

“Anda tidak boleh memaafkannya sebelum dia melalui proses itu. Itu salah, itu salah sama sekali.

“Ramai pemimpin UMNO terkemuka, Harun Idris, Menteri Besar Selangor, dia terpaksa tanggung. Mokhtar Hashim, terpaksa tanggung. Semua orang perlu tanggung sebelum mendapat pengampunan. Semudah itu. Tiada sebarang cara mengenainya,” katanya.

Dalam pada itu, Mohamad juga menegaskan bahawa spekulasi kluster mahkamah akan mendapat pengampunan akan terlepas adalah tidak benar.

“Orang kata bila UMNO berkuasa, semua kes mahkamah akan ditarik balik. Sekarang Perdana Menteri daripada UMNO, tetapi kes Ahmad Zahid masih diteruskan,” katanya.

Mengulas mengenai kemungkinan akan memangku tugas sebagai Presiden UMNO sekiranya Ahmad Zahid disabitkan bersalah, Mohamad memberi keyakinan akan menguruskan parti itu dengan baik.

“Ahmad Zahid sibuk turun naik mahkamah setiap hari dan fikirannya juga terarah ke arah itu. Saya beritahu dia, jangan risau, serahkan pada saya.

“Saya akan menguruskan parti. Anda tumpukan perhatian kepada kes anda dahulu,” katanya.

“Ketika ditanya sama ada beliau bercita-cita untuk menjadi Perdana Menteri, Mohamad tidak menolak kemungkinan itu tetapi menegaskan fokusnya sekarang adalah menjaga parti.

“Saya tidak membayangkan apa-apa (tentang menjadi Perdana Menteri). Kalau saya jadi, saya jadi,” katanya ketawa.

“Apabila saya sampai ke bab itu, saya akan memutuskan sama ada saya mahu membacanya atau tidak,” katanya.

 



Comments
Loading...