Siasatan SPRM ke atas Hakim Nazlan berikan gambaran buruk kepada sistem keadilan negara


Langkah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengumumkan siasatan rasmi ke atas Hakim Datuk Mohd Nazlan Ghazali telah memberikan gambaran buruk kepada sistem keadilan di negara ini.

(Malaysia Dateline) – Ia seolah-olah mahu mengesahkan ada kebenaran ke atas pendedahan yang dibuat oleh blogger Raja Petra Kamarudin bahawa Nazlan melakukan kesalahan berkait dengan dakwaan ada wang RM1 juta dalam akaun beliau.

Menurut penganalisis politik dan undang-undang, Kim Quek, dengan imej rasuah dan penyelewengan kuasa yang dihadapi beliau, Ketua pembasmi rasuah Malaysia, Azam baki sepatutnya telah disabitkan dan dihukum sejak dahulu lagi.

Sebaliknya, dia kini bebas untuk melancarkan siasatan yang meragukan terhadap Hakim Nazlan Ghazali berdasarkan pertuduhan rasuah oleh “tentera upahan terkenal blogger Raja Petra Kamaruddin yang lazimnya membuat dakwaan palsu dan berniat jahat,” kata Kim Quek.

(Nazlan telah membuat laporan polis terhadap Raja Petra.)

Bagi penganalisis itu, siasatan ini adalah tindakan politik yang kejam kerana Nazlan adalah hakim terkenal yang telah mensabitkan bekas PM Najib Razak dengan kesalahan jenayah rompakan dana kerajaan terbesar di dunia yang kemudiannya disahkan oleh Mahkamah Rayuan.

Mahkamah Rayuan menyifatkan Najib sebagai “Memalukan Negara” bagi menjawab kempen “Malu apa bosku” oleh beliau.

“Apakah jenis kerajaan Malaysia ini apabila ketua anti-rasuahnya yang korup secara terbuka berkeliaran bebas untuk mendatangkan kerosakan terhadap seorang hakim yang diakui secara universal kerana integriti dan keberaniannya?

“Adakah masa depan sistem pemerintahan negara seperti itu yang memberi gambaran baik kepada yang buruk dan menghukum mereka yang baik?” soal Kim Quek dalam kenyataannya.

RAKAN-RAKAN BANGKIT MEMBELA NAZLAN

Sementara itu, rakan-rakan Nazlan bangkit membela beliau dengan menyifatkan tuduhan yang dikenakan ke atas beliau adalah berniat jahat dan mahu merosakkan imej baik beliau.

Menurut rakan Nazlan di Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK), Zaim Al-Amin menerusi hantaran di Facebooknya, Mohd Nazlan adalah sosok individu yang amat disegani dan disanjungi oleh rakan-rakan yang mengenalinya.

Menurutnya, Nazlan ialah rakannya di Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) Kelas 84, berasal dari Ipoh, Perak.

“Mereka yang mengenalinya dari sekolah, universiti (Oxford), Suruhanjaya Sekuriti, Zaid Ibrahim dan Co., Jabatan Undang-undang Maybank akan bersetuju bahawa dia seorang yang sangat pintar yang mana integritinya tidak boleh dipertikaikan.

“Kami sebagai rakan seperjuangan sangat menghormati dan menghargai beliau. Nak bergurau pun segan dan cakap kena berlapik.

“Setidaknya ini saja yang mampu saya lakukan untuknya apabila beliau mendapat fitnah dari depan, belakang, kiri dan kanan.

“Tolong kongsikan (hantaran) ini secara meluas untuk menyebarkan kebenaran. Sebagai seorang kawan, saya terhutang budi kepadanya,” katanya.



Comments
Loading...