Zahid tetap berkeras mahu Parlimen bubar awal


(Warta Rakyat) – WALAUPUN Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah mengingatkan bahawa kuasa membubarkan Parlimen adalah di bawah Yang di-Pertuan Agong, UMNO tetap berkeras mahu perkara itu dilakukan segera.

Desakan itu diulangi lagi oleh Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamid ketika menyampaikan ucapan dasarnya pada Perhimpunan Agung UMNO 2021 di Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur, hari ini.

“Jadi hendak tunggu apa lagi? Bubarkan Parlimen,” katanya.

Pada masa yang sama, beliau berkata, UMNO faham bahawa kuasa untuk membubarkan Parlimen adalah keputusan Kabinet, di mana Perdana Menteri yang akan berurusan dengan memohon perkenan kepada DYMM Yang DiPertuan Agong.

“Kita tidak mahu mengganggu urusan itu. Tetapi, UMNO sebagai sebuah parti yang bertanggungjawab, kita ada kuasa untuk menentukan arah tuju parti kita sendiri,” ujarnya.

Semalam, Ismail Sabri yang juga Naib Presiden UMNO berkata, adalah tidak wajar UMNO dilihat mahu mengambil alih kuasa Yang di-Pertuan Agong apabila mengambil pendirian mendesak agar parlimen dibubarkan segera.

Menurut beliau, pembubaran Parlimen serta pelaksanaan pilihan raya umum (PRU) merupakan kuasa Seri Paduka.

Ismail Sabri turut mengesahkan bahawa setakat ini belum ada sebarang perbincangan rasmi dibuat oleh badan dalam UMNO mengenai pembubaran Parlimen.

“Ini semua perlu dibincangkan dengan Agong. (Kalau) kita tetapkan tarikh kita sendiri, nanti Agong kata kita ambil alih kuasa dia. Jadi, jangan ambil alih kuasa Agong… kita tunggu. Apa-apa pun, kita akan bincang. Tapi saya dah kata, mula-mula kita bincang dalam parti dahulu.

“(Setakat ini) Parti pun tak bincang lagi. Tunggu, bincang dalam partilah,” katanya seperti dilaporkan Malaysiakini.

Desakan agar Parlimen dibubarkan lebih awal yang sebelum ini disuarakan oleh Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan telah mencetuskan polemik dalam UMNO.

Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Dr Noraini Ahmad berpandangan, parti perlu mengambil kira perjanjian yang dimeterai dengan pembangkang sebelum ini.

Selain itu, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mahdzir Khalid dan bekas Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Annuar Musa kelihatan keberatan untuk parti itu membincangkan hal tersebut secara terbuka.

Sebahagian besar akar umbi UMNO bimbang tragedi hitam yang menimpa parti pada PRU-14 akan berulang sekiranya Parlimen dibubarkan sebelum parti sempat mengadakan pemilihan.

Sekiranya senario itu berlaku, UMNO terpaksa bertanding pada PRU-15 di bawah telunjuk kluster mahkamah sekali gus boleh menjejaskan sokongan rakyat khususnya golongan atas pagar yang mahu negara dipimpin oleh tokoh-tokoh yang bersih dan berintegriti.

Walau bagaimanapun, dalam ucapan dasarnya, Ahmad Zahid mengingatkan, “adat ahli adalah menghormati keputusan parti”.

Dalam hal ini, ahli-ahli UMNO terpaksa menekan hakikat yang pahit iaitu Ahmad Zahid yang sedang berdepan 87 tuduhan berkaitan rasuah di mahkamah akan menjadi panglima perang mereka pada PRU-15.



Comments
Loading...