BN dan PN sedang berperang, kata Anwar


“Kedua-dua gabungan ini akan terus berebut kuasa tidak kira apa keputusan pilihan raya. Ini akan berlaku sama ada PN menang atau BN menang,”

(FMT) – Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Anwar Ibrahim memberi amaran kepada pengundi di Melaka bahawa Barisan Nasional (BN) dan Perikatan Nasional (PN) sedang “berperang”, di tengah-tengah hubungan yang semakin buruk antara Umno dan Bersatu.

Beliau juga membangkitkan kebimbangan mengenai ketidakstabilan politik di negeri ini sekiranya BN atau PN memenangi cukup kerusi dalam pilihan raya Sabtu ini dan membentuk kerajaan negeri.

“Kedua-dua gabungan ini akan terus berebut kuasa tidak kira apa keputusan pilihan raya. Ini akan berlaku sama ada PN menang atau BN menang,” katanya semasa ceramah dalam talian.

Beliau berkata, BN dan PN bercakap mengenai perpaduan dan keharmonian namun di bawah mereka berlawan sesama sendiri.

Walaupun pemimpin BN dan PN bekerjasama dalam kerajaan persekutuan, BN Umno sebelum ini berkata parti itu tidak akan bekerjasama dengan Bersatu – parti dominan dalam PN – pada pilihan raya negeri Melaka dan pilihan raya umum ke-15 (PRU15).

Dalam temu bual Khamis lalu, Pengerusi PN Muhyiddin Yassin dilaporkan berkata bahawa “masa BN telah sampai ke penghujungnya”, membawa kepada teguran tajam daripada beberapa pemimpin Umno.

Antaranya ialah Pengerusi BN dan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi, yang berkata kenyataan bekas Perdana Menteri Muhyiddin membuktikan keputusan Umno untuk tidak bekerjasama dengan Bersatu pada PRU15.

Bersatu adalah sebahagian daripada PH sebelum menarik diri daripada gabungan itu pada Februari tahun lalu, membawa kepada kejatuhan kerajaan PH yang berusia 22 bulan.

Muhyiddin kemudiannya dinamakan sebagai Perdana Menteri kelapan negara tetapi meletak jawatan 17 bulan kemudian selepas Umno menarik balik sokongannya terhadapnya.

Sambil menyatakan bahawa perbalahan antara BN dan PN sekarang akan memberi kesan kepada kerajaan pusat, Anwar berkata ini terbukti dengan bagaimana seorang menteri Bersatu dan seorang timbalan menteri Umno kedua-duanya mengadakan acara kempen di Melaka pada masa yang berbeza.



Comments
Loading...