Umno jangan bongkak dan sombong


Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah, Ismaweb

Kerajaan baharu pimpinan UMNO bila-bila masa boleh tumbang jika salah satu parti komponen Bersatu, PAS, GRS, dan GPS menarik diri.

Jika UMNO tidak dapat menerima nama Perikatan Nasional, menerajui kerajaan baharu, apakah nama yang sesuai? Carilah dan berilah nama baharu itu. Apa yang penting, lakukan segera reformasi dan tranformasi dengan segera bagi melonjakkan ekonomi dan kebajikan rakyat dalam keadaan pandemik ini. Dalam kata lain, tidak ada parti boleh bersendirian dalam memastikan kerajaan berada dalam keadaan stabil. Justeru, bantulah dan bekerjasamalah.

Bandingkan dengan ultra kiasu, sentiasa bersedia, bila-bila masa untuk menggantikan kerajaan baharu ini sekiranya kerajaan baharu ini tumbang lagi. Cuba baca komen-komen mereka, apabila pelantikan Perdana Menteri (PM) baharu.

Ultra kiasu menyerang kiri, kanan, depan belakang, atas bawah pelantikan PM baharu, amat malang pemimpin sesama parti komponen tidak saling sepakat, bantu-membantu dan kuat-memperkuat.

Paling menjengkelkan apabila ultra kiasu menyerang keperibadian PM mengenai isu kebolehan berbahasa Inggeris. Malangnya, dalam kalangan orang Islam sendiri turut tumpang semangkuk menyerang. Wajarkah semua ini dilakukan. Walhal semua kita tahu, PM sebelum ini, sebelum menjadi ahli politik, ada seorang peguam dan mengambil MCE bukannya SPM. Itu sudah cukup menandakan sama ada PM boleh berbahasa Inggeris atau tidak. Kita tidak perlu PM yang fasih berbahasa kerana PM bukanlah guru Bahasa Inggeris. Paling penting faham dan boleh bertutur. Jika ada salah itu perkara biasa, bukan bahasa kita tetapi bahasa asing.

Apakah kelayakan PM mesti tahu berbahasa Inggeris. Bagaimana dengan PM Menteri di negara-negara maju yang lain yang saya jarang mendengar mereka berbahasa Inggeris, seperti China, Jepun, Thailand dan lain-lain negara yang teramat sayangkan bahasa kebangsaan mereka.

Kenapa kita terlalu obses berbahasa Inggeris sehingga terlepas pandang bahasa sendiri. Saya amat yakin, ultra kiasu yang lantang menyerang itu, bahasa Melayu memang tunggang-langgang. Bahasa kebangsaan diketepikan bahasa ibunda dan bahasa asing dipandang tinggi, sedangkan kakinya berpijak di bumi bertuah ini. Layakkah mereka ini digelar warganegara.

Kenapa bahasa Inggeris harus menjadi ukuran dalam menilai seseorang. Adakah kita tidak akan maju jika tidak pandai berbahasa Inggeris. Begitu ramai pelajar kita belajar di luar negara, cair bahasa Inggeris, termasuk lulusan Oxford, Cambridge dan Harvard, tidak ke mana juga dengan bahasa Inggeris yang hebat itu

Kejayaan seseorang itu bergantung kepada sikap atau pada bahasa asing yang dikuasai walaupun tidak nafikan kepentingan bahasa antarabangsa itu. Mendiang Lim Goh Tong, tidak ada sijil pun, apatah lagi kebolehan berbahasa Inggeris pada mulanya, boleh menjadi kaya-raya

Kecerdasan intelektual (IQ) berbahasa, tanpa disertai dengan kecerdasan emosi (EQ) tidak membawa apa-apa makna. Mark Zukerberg, pengasas Facebook (FB), gagal di Harvard, tidak bermakna dia gagal. EQ Zukerberg jauh lebih berharga sebab itu dia berjaya. Antara terkaya di dunia.

Pandai macam mana pun, petah macam mana berbahasa Inggeris, tidak ke mana, jika sikap dan perangai ke laut. Menjadi PM soal sahaja soal IQ tetapi paling penting ialah EQ. Dalam Islam, kita tambah lagi kecerdasan emosi spiritual (ESQ). Keupayaan untuk berurusan dan menjaga hati orang lain, lebih-lebih lagi kepada Pencipta jauh lebih penting.

Inilah kadang-kala kita terlepas pandang. Sama seperti kedudukan hari ini, keupayaan untuk menjaga hati parti-parti komponen. UMNO tidak boleh berdiri sendirian dalam jajaran politik baharu ini. Bila-bila masa kerajaan yang dibina hari ini boleh tumbang jika salah satu parti komponen menarik diri. Jadi, jangan terlalu sombong dan bongkak

Jajaran politik baharu hari tidak membenarkan UMNO bertindak sendiri tanpa sokongan parti-parti komponen yang lain.

Isu nama ‘pakatan’ yang mengetuai kerajaan yang dibentuk menjadi hangat apabila PM baharu, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang juga Naib Presiden UMNO dilantik. Segelintir pemimpin UMNO tidak mahu nama Perikatan Nasional. Jadi apakah namanya?

Dalam ucapan sulungnya, Ismail mengajak pemimpin politik tanpa mengira latar belakang ideologi supaya mencari persamaan dan tidak lagi menggali perbezaan.
Ismail menggunakan pendekatan ‘keluarga Malaysia’ kerana frasa ini sifatnya lebih inklusif. Ia merentasi sempadan agama, bangsa dan kaum. Konsep ‘keluarga Malaysia’ diambil kerana keutuhan negara terikat dengan nilai-nilai didikan sempurna dalam sesebuah keluarga. Ismail menawarkan kepada pembangkang untuk menyertai Majlis Pemulihan Negara dan Jawatankuasa Khas Menangani COVID-19.

Sambutlah seruan PM yang baharu ini demi agama, bangsa dan negara. Demi rakyat tercinta yang telah menaikkan Ahli Parlimen menjadi pemimpin negara. Buang yang keruh, ambil yang jernih. Saya ingin mengulangi saranan saya sebelum ini, pada kali ini mengambil kira akronim ISMAIL iaitu:

Pertama, I – Islam. Berakhlaklah dengan akhlak Islam, agama yang termaktub sebagai agama Persekutuan dan Rukun Negara. Kepercayaan kepada Tuhan sebagai rukun pertama. Bagi bukan Islam, berakhlaklah mengikut agama dan Tuhan masing-masing. Saya dahulukan Islam, kerana Islam agama Persekutuan dan agama majoriti. Dapatkan reda Allah, dengan menjalankan suruhan agama yang mahukan kebaikan dan keadilan ditegakkan, dengan menjauhi kemungkaran. Tidak ada agama yang tidak bersetuju dengan semua nilai-nilai agama (Islam) yang dibawa. Pastikan setiap rakyat menghayati agama masing-masing, untuk menjadi warga yang berguna. Jika Islam amat menentang salah guna kuasa dan rasuah, agama lain pun begitu. Saya teruja untuk melihat PM boleh menjadi imam dan membaca doa seperti mana PM sebelum ini, Mahiadin Yasin.

Kedua, S – Setia dan Sabar. Rukun Negara kesetiaan kepada Raja dan Negara. Pastikan Kabinet yang dibentuk ini terdiri daripada kalangan mereka yang setia terhadap Raja dan Negara. Yang di-Pertuan Agong (YDPA) telah pun bertitah, laksanakan titah baginda. Baginda mahu semua ahli Dewan Rakyat dapat mengenepikan agenda politik dengan bersatu hati dan bersepakat berusaha menangani pandemik COVID-19 demi kepentingan rakyat dan negara. Rakyat tidak wajar dibebankan dengan kemelut politik yang tidak berkesudahan pada ketika negara bergelut menghadapi isu kesihatan dan kemurungan ekonomi akibat pandemik COVID-19. Jalankan titah sebagai tanda kesetiaan. Jangan ada lagi yang derhaka.

Ketiga, M – Maafkan dan mantapkan Kabinet baharu. Maafkanlah sahabat-sahabat yang selama ini bermusuhan dek kerana lompat parti dan berlainan parti. Lantiklah dalam kalangan mereka yang berwibawa dan mempunyai watak pendamai. Tidak perlu lagi lantikan senator untuk menjadi menteri atau timbalan. Ahli Parlimen sedia ada sudah mencukupi dari segi kepakarannya. Jika gunakan senator, carilah senator-senator yang ada di Dewan Negara. Lagi pun kerajaan ini tidak lama sementera menunggu PRU15. Lagipun ramai lagi pakar-pakar di luar sana yang bukan ahli politik, boleh digunakan bagi membantu negara ketika krisis ini. Paling pentingkan, pastikan tidak ada lagi watak Sikitol dan Mandeliar.

Keempat, A – Amanah. Jawatan ini adalah amanah, ada perkiraan dunia akhirat. Jagalah amanah ini dengan baik. Kita tidak mahu dengar lagi isu-isu salah laku, salah guna kuasa dan rasuah yang menghantui kita selama ini. Benteras habis-habisan

Kelima, I – Istiqamah atau tetap pendirian. Pastikan Kabinet baharu ini istiqamah dan tidak mudah goyah, tetap dengan pendirian, berprinsip. Tidak mudah dibeli sehingga boleh menyebabkan berlakunya lompatan yang boleh meruntuhkan kerajaan sekali lagi.

Keenam, L – Libat urus. Selalu lakukan libat bersama rakyat bagi mendapatkan pandangan, cadangan dan maklum balas mengenai impak pandemik COVID-19 terhadap agama, bangsa dan negara. Dalam kata lain, pastikan wakil rakyat turun ke kawasan masing-masing untuk mengelami masalah rakyat.

Zaman sekarang bukan seperti zaman dahulu, maklumat terus diperolehi dihujung jari.

Akhirnya, saya ingin menyeru, wahai Ismail, namamu persis seperti dengan nama nabi, iaitu Nabi Ismail. Jika mahu kekal lama, berakhlaklah dan contohi peribadi Nabi Ismail. Nabi Ismail memiliki beberapa sifat terpuji, bekerja keras, ikhlas, menepati janji, taat kepada perintah Allah, hormat sesama manusia dan dirinya sendiri. Jika semua sifat ini tersemat dalam diri, yakinlah jawatan PM akan menjadi ibadah untuk dibawa ke syurga nanti.

 



Comments
Loading...