Kadir Jasin wants Hadi Awang to be like Ronnie Liu


At the end of the day, you can take Malays like Kadir Jasin out of the kampung, but you cannot take the kampung out of Malays like Kadir Jasin. These types of people just love Drama Queens like Anwar Ibrahim. A lot of hot air but no substance.

NO HOLDS BARRED

Raja Petra Kamarudin

For a so-called ‘veteran’ journalist we would expect something better from Kadir Jasin. What he wrote would be something that Papagomo dan orang-orang yang sewaktu dengannya would write.

Standard lah sikit, brader! Janganlah tulis macam Umno cybertrooper dan DAP Red Bean Army. You are supposed to be Tun Dr Mahathir Mohamad’s Chief Spin Doctor. Takkanlah macam ni tulis rencana hentam Tok Guru Abdul Hadi Awang.

What does Kadir Jasin expect Tok Guru to do? He wants Tok Guru to emulate Ronnie Liu, is it? Go shout and scream and verbally abuse government officers executing their duty, is it?

Itu level anti-government DAP, PKR and Umno people. Itu bukan level Tok Guru yang bertaraf Ulamak lah brader.

“Lebih setahun berlalu tanpa sebarang hasil yang nyata. Di masa yang sama tindak tanduk pemimpin PAS yang lain tidak langsung membantu sebaliknya memburukkan keadaan,” said Kadir Jasin.

What ‘hasil’ is he talking about? What precisely does he mean when he says ‘tidak langsung membantu sebaliknya memburukkan keadaan’? Details please!

Kadir Jasin wants Hadi to go fight with Israel. Hadi can scream till the cows come home and nothing is going to happen. If semata-mata untuk drama, bolehlah. Hadi can make so much noise and condemn Israel knowing that it will be like anjing menyalak bukit.

That’s the trouble with these Umno people like Kadir Jasin. They get very impressed when people shout and scream and put on a drama. They get even more impressed when people like Ronnie Liu ignore the SOP and travel from Selangor to Pahang to fight with the police. Itulah standard Kadir Jasin.

At the end of the day, you can take Malays like Kadir Jasin out of the kampung, but you cannot take the kampung out of Malays like Kadir Jasin. These types of people just love Drama Queens like Anwar Ibrahim. A lot of hot air but no substance.

***************************************************************************

A Kadir Jasin

1. Maaf cakaplah kalau saya kata, sejak akhir-akhir ini hujah, tindak tanduk serta tingkah laku Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dan anak buahnya semakin berkecamuk seolah-olah kehabisan modal, hilang akal dan terdesak. Malah boleh disifatkan sebagai pelik.

2. Sejak menghalalkan kerajaan Perikatan Nasional yang pernah difatwakannya sebagai kerajaan tebuk atap dan dilantik menjadi Duta Khas ke Timur Tengah bertaraf menteri pada 2 April 2020 lalu, Presiden PAS itu langsung tidak cemerlang. Lebih setahun berlalu tanpa sebarang hasil yang nyata. Di masa yang sama tindak tanduk pemimpin PAS yang lain tidak langsung membantu sebaliknya memburukkan keadaan.

3. Abdul Hadi langsung tidak berperanan dalam krisis terbaru Palestin berikutan pelanggaran Israel ke atas Gaza dan dalam apa-apa juga hal berkaitan perhubungan Malaysia dengan Timur Tengah.

4. Hatta dalam lawatan rasmi Perdana Menteri, Mahiaddin Md Yasin ke Arab Saudi dan Emiriyah Arab Bersatu Mac lalu, dia tidak pun dibawa bersama. Pembela Abdul Hadi aka “walaun” berkata, ini adalah kerana kesihatannya yang tidak mengizinkan.

5. Kalau kesihatannya tidak mengizinkan, mengapa dilantik ke jawatan yang begitu penting dengan gaji dan elaun yang cukup lumayan? Tidak ada sesiapa yang memaksa Abdul Hadi memikul beban amanah yang tidak tertanggung olehnya. Realitinya Abdul Hadi tidak begitu diterima oleh negara-negara Arab konsevatif.

6. Kalau Abdul Hadi tidak sihat sekarang Mahiaddin pula sakit. Tapi umum tahu yang Mahiaddin melantiknya bukan kerana kehebatan diplomasi atau keakrabannya dengan Dunia Arab tetapi untuk melenyapkan kritikannya terhadap kerajaan dan supaya dia (Mahiaddin) boleh menjadi bos kepada Presiden Pas itu. Bukan selalu pemimpin sebuah parti kecil macam Mahiaddin (Bersatu) boleh menjadi bos kepada Presiden Pas.

7. Yang terbaru Presiden Pas itu dipetik mengenai dua perkara. Pertama fatwa rambang haram bekerjasama dengan Pakatan Harapan (PH) kerana “melampau terhadap Islam”. Ia lebih berupa cemburu terhadap musuh ketatnya, Amanah, dan kebencian kepada Anwar Ibrahim.

8. Kedua dia menulis mengatakan yang Vatican merayakan penaklukan Portugis ke atas Melaka pada tahun 1511. Jelas Abdul Hadi masih dalam minda “hantam sajalah orang kampung mana tahu.”

9. Dia terlupa orang kampung pun sudah lama menyertai komunikasi arus perdana yang dipacu oleh media sosial. Lantas kedangkalan hujannya dipatahkan serta merta dan sekali gus disekolahkan bahawa Vatican belum wujud pada tahun 1511. Vatican hanya diasaskan pada tahun 1929. Abdul Hadi dilapor telah memadamkan tampalan itu.

10. Prestasi anak-anak buahnya yang dilantik menjadi Menteri, Menteri Besar dan Timbalan Menteri pun bukan sahaja tidak cemerlang malah lebih kerap melencong ke arah sensasi seperti melanggar SOP Covid-19 dan, yang terbaru, didakwa menghantar pesanan WhatsApp berahi (lucah) kepada isteri ketika sedang bermesyuarat.

11. Kesimpulannya manakala Abdul Hadi sedang menderita sindrom kesunyian dan kebimbangan takut hilang jawatan, anak-anak buahnya sedang khayal diracuni kuasa, harta dan glamor. Abdul Hadi sunyi kerana dia tidak diraikan semeriah Menteri-menteri Pas dalam Kerajaan PN dan bimbang Kerajaan PN tumbang apabila darurat tamat dan Parlimen kembali bersidang. Bagi anak-anak buahnya pula, mereka “bergumbira” dan bersuka ria sementara masa masih ada.

Sekian adanya. Terima kasih.

 



Comments
Loading...