Zahid Cuba Sabotaj Usaha YDP Agong Percepatkan Sidang Parlimen – Ahli MKT


(Suara TV) – Usaha Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi melalui tindakannya memanggil ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO untuk mendapatkan sokongan perakuan bersama meninggalkan Kerajaan Perikatan Nasional (PN) akhir bulan ini disifatkan sebagai tindakan sabotaj terhadap usaha Yang di-Pertuan Agong untuk mempercepatkan sidang Parlimen.

Memetik laporan Mingguan Malaysia, Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Zahidi Zainul Abidin berkata, Zahid Hamidi tidak seharusnya mempunyai niat untuk menjatuhkan kerajaan dalam keadaan Parlimen perlu bersidang secepat mungkin.

Tegas Zahidi yang juga Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, setakat ini beliau belum dipanggil dan menegaskan tidak akan menandatangani persetujuan untuk menyokong usaha itu.

“Ini bukan salah UMNO, jangan salahkan UMNO.

“Tetapi salah Ahmad Zahid seorang dan beberapa pemimpin dalam UMNO, sebab Yang di-Pertuan Agong sudah membuat pelbagai usaha Tuanku buat mesyuarat dengan Majlis Raja-Raja Melayu, jumpa dengan Speaker untuk bincang mengenai persidangan Parlimen,” katanya ketika dihubungi, semalam.

“Saya tak akan tandatangan sebab kita sokong Kerajaan PN sampai pilihan raya. Pelantikan saya ini daripada Agong, kenapa saya perlu lepaskan amanah yang Tuanku beri kepada saya?” soalnya.

Semalam, Utusan Malaysia mendedahkan UMNO Pusat memanggil ahli Majlis Tertinggi secara berperingkat untuk mendapat perakuan bersama meninggalkan Kerajaan PN sebelum 1 Ogos.

Sumber parti yang layak dipercayai memberitahu Utusan Malaysia, lebih 10 ahli Parlimen yang juga Ahli Majlis Tertinggi UMNO dipanggil menemui Ahmad Zahid yang turut dihadiri Timbalannya, Datuk Seri Mohamad Hasan serta Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Maslan di pejabat UMNO.

Ketua Wanita UMNO, Datuk Noraini Ahmad ketika dihubungi turut meminta supaya persoalan itu ditanya kembali kepada Ahmad Zahid berhubung usaha UMNO keluar daripada PN sebelum 1 Ogos.

“Tanya Presiden sendiri,” katanya ringkas.

Seorang ahli Parlimen UMNO Jelebu, Datuk Jalaluddin Alias berkata, beliau masih berpegang kepada keputusan Perhimpunan Agung UMNO untuk menyokong kerajaan hari ini sehingga pilihan raya.

“Itu keputusan parti. Jadi saya akan ikut apa yang diputuskan,” ujarnya lagi.

 



Comments
Loading...