‘Lembaga pengarah 1MDB bersandiwara mengenai dana milik Umno di luar negara’


(Malaysiakini) – Lembaga pengarah 1MDB terlibat dalam ‘sandiwara’ untuk menyembunyikan daripada rekod rasmi bahawa dana syarikat itu yang disimpan di luar negara adalah milik Umno, kata bekas ketua pengarah eksekutifnya.

Mohd Hazem Abdul Rahman berkata demikian ketika memberi keterangan dalam perbicaraan rasuah terhadap bekas perdana menteri Najib Razak melibatkan dana RM2.28 bilion 1MDB di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

Saksi pendakwaan ke-10 itu itu memberitahu demikian ketika pemeriksaan balas oleh peguam bela Wan Aizuddin Wan Mohammed mengenai usaha mengembalikan dana 1MDB yang dikatakan dilaburkan di luar negara pada tahun 2014.

Pertanyaan Aizuddin adalah mengapa Hazem tidak merekodkan dalam mesyuarat lembaga 1MDB pada 27 Februari 2014, bahawa dana di luar negara itu adalah milik Umno.

Saksi itu memberi keterangan bahawa dia juga menghadiri mesyuarat itu.

Pendakwaan berpendapat bahawa berbilion Ringgit dana 1MDB disalurkan ke luar negara dalam jejak wang berbelit-belit yang melibatkan pelbagai entiti, sebelum berbilion-bilion Ringgit didakwa dimasukkan ke akaun bank Najib.

Turut termasuk dalam jejak wang yang didakwa itu adalah bon AS$ 3 bilion yang diterbitkan oleh anak syarikat 1MDB, 1MDB Global Investments Limited (1MDB-GIL) pada tahun 2013.

Pada perbicaraan 14 September tahun lalu, Hazem mendakwa 1MDB ditubuhkan untuk membantu membiayai Umno. Saksi itu mendakwa perkara ini diberitahu kepadanya oleh watak utama dalam 1MDB, Low Taek Jho atau Jho Low.

Pada 6 Januari tahun ini, Hazem mendakwa Low juga memberitahunya bahawa 1MDB ditubuhkan untuk menyalurkan wang kepada syarikat-syarikat yang berkaitan dengan Umno.

Secara kebetulan, Najib juga pernah menjadi presiden parti politik berkenaan.

Semasa prosiding di hadapan hakim Collin Lawrence Sequerah, Hazem berpendapat bahawa setiap ahli lembaga 1MDB terlibat dalam skim yang didakwa.

Aizuddin: Apakah ada sebab untuk kamu kata bahawa semua orang dalam lembaga pengarah tahu tujuan sebenar wang itu?

Hazem: Ya

Aizuddin: Mengapa tidak dicatat (dalam minit mesyuarat lembaga [-pengarah 1MDB) bahawa dana di luar negara itu adalah milik Umno?

Hazem: Ini adalah skim, tidak sepatutnya direkodkan.

Aizuddin: Kamu dakwa ini adalah konspirasi yang melibatkan oleh semua ahli lembaga pengarah?

Hazem: Ya.

Aizuddin: Kamu kata bahawa apa sahaja yang dilaporkan dalam minit hanya untuk ‘persembahan’?

Hazem: Mereka tahu apa yang dipertaruhkan.

Aizuddin: Arahan mereka (lembaga pengarah 1MDB) kepada pengurusan (yang mana Hazem sebagai Ketua Pegawai Eksekutif ketika itu) untuk mencairkan dan mengembalikan dana, itu semua sandiwara?

Hazem: Ya.

Ketika peguam bertanya sama ada Hazem berpakat dengan Jho Low, saksi itu mendakwa dia berpendapat skim itu melibatkan (Low) dan juga Najib.

Namun, saksi itu bersetuju dengan pendapat Aizuddin bahawa dia tidak pernah mendengar secara langsung dari Najib sendiri bahawa dana 1MDB di luar negara sebenarnya milik Umno.

Aizuddin: Kamu tidak pernah mendengar dari mulut anak guam saya bahawa wang (1MDB) di luar negara sebenarnya milik Umno?

Hazem: Tidak (dalam perjanjian).

Aizuddin: Asas kepercayaan kamu (bahawa dana 1MDB di luar negara adalah milik Umno) berdasarkan apa yang diberitahu oleh Jho Low kepada kamu?

Hazem: Ia berdasarkan (apa yang diberitahu kepada Hazem oleh) Jho Low dan Azlin (Alias, yang merupakan setiausaha sulit Najib).

Hazem juga mengakui bahawa sebahagian dana dari luar negara yang berjaya dibawa kembali, dikreditkan ke akaun bank 1MDB dan bukan milik Umno.

Perbicaraan akan disambung pada sebelah petang dan dijangka berterusan pada Selasa minggu depan.

Najib berdepan empat tuduhan salah guna kuasa dan 21 tuduhan pengubahan wang haram melibatkan dana 1MDB sebanyak RM2.28 bilion.

Selain merupakan bekas perdana menteri, tertuduh juga pernah menjadi menteri kewangan dan pengerusi lembaga penasihat 1MDB.

1MDB dimiliki sepenuhnya oleh Menteri Kewangan Diperbadankan (MOF Inc).

 



Comments
Loading...