‘Tiada penjelasan logik mengenai aliran wang masuk ke akaun Najib’


(Malaysiakini) – Makkamah diberitahu bahawa tiada penjelasan logik berhubung aliran dana berbilion Ringgit yang dikaitkan dengan 1MDB yang masuk ke akaun peribadi Najib Razak.

Timbalan Pendakwa Raya Faten Hadni Khairuddin mengemukakan hujah itu dalam saman kerajaan bagi melucutkan hak wang tunai, barangan kemas dan beg tangan dari bekas perdana menteri itu dan 17 defendan lain.

Semasa prosiding di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini, Faten berpendapat penjelasan seperti itu perlu bagi menjelaskan aliran berbilion ringgit ke akaun AmBank Najib bernombor 9694 antara tahun 2011 dan 2013.

Katanya, ini kerana siasatan oleh pegawai penyiasat (IO) 1MDB, R Rajagopal dan pegawai penyiasat anti pengubahan wang haram, Supt Foo Wei Min menunjukkan jejak aliran daripada dana kekayaan negara itu ke akaun peribadi Najib.

Katanya, meskipun lebih RM2 bilion daripada jumlah tersebut telah dikembalikan kepada entiti bernama Tanore, selebihnya kemudian dibayar kepada pelbagai entiti yang merangkumi entiti perniagaan, parti politik dan individu.

Dia menyatakan sebahagian daripada baki ini dimasukkan ke akaun peribadi Najib yang lain di akaun Ambank yang bernombor 1880.

“Semuanya adalah mekanisme pengubahan wang,” dakwanya yang berpendapat ia adalah hasil daripada wang kotor.

“Tidak ada penjelasan logik atau masuk akal mengapa akaun ini menerima sejumlah besar wang, kecuali bagi responden pertama (Najib) yang mengatakan bahawa ia adalah dana daripada Raja Arab Saudi. Itu saja yang dapat kami temukan dalam kenyataannya, ”katanya.

Dia berpendapat tidak ada penjelasan lanjut untuk menjelaskan bagaimana aliran wang ini bukan merupakan sebahagian daripada pengubahan wang haram.

Faten juga berpendapat bahawa tidak ada penjelasan diberikan mengapa derma yang dikatakan itu dikembalikan kepada Tanore.

Perbicaraan di hadapan hakim Mohamed Zaini Mazlan akan disambung pada 1 dan 23 April, serta 18 Jun.

Pada 8 Mei 2019, Jabatan Peguam Negara (AGC) mengemukakan saman pelucutan hak berkaitan 1MDB terhadap Najib dan 17 yang lain yang terdiri daripada individu dan syarikat.

Tindakan undang-undang itu melibatkan ratusan barangan termasuk beg tangan mewah dan 27 kenderaan yang dirampas daripada 18 responden.

Najib dinamakan sebagai responden pertama, diikuti oleh isterinya Rosmah Mansor, anak tirinya Riza Aziz, anaknya Nor Ashman Razak dan anak perempuannya Nooryana Najwa sebagai responden kedua, ketiga, keempat dan kelima.

Yang lain ialah Mohd Kyizzad Mesran, Senijauhar Sdn Bhd, Aiman ​​Ruslan, Yayasan Rakyat 1Malaysia, Yayasan Semesta, Yayasan Mustika Kasih, Rembulan Kembara Sdn Bhd, Goh Gaik Ewe (ibu ahli perniagaan Low Taek Jho), bekas pegawai bank Goldman Sachs Roger Ng , peguam Lim Hwee Bin, Kee Kok Thiam, Tan Vern Tact dan Geh Choh Hun.

Kee, Tan dan Geh didakwa merupakan rakan sekutu Low, atau Jho Low, yang merupakan tokoh penting dalam kes 1MDB.

Antara barang berharga yang dirampas pada 17 Mei 2018 dan pada 11 Jun 2018 ialah 52 beg tangan berjenama, 10 jam tangan dan wang tunai dalam mata wang berbeza – RM187,750 dalam nota lama, RM21,150 dalam nota baru, £ 320,500 dalam nota lama, £ 2,700 dalam nota baru, US $ 100, € 20, S$ 40, 2,870,000 rupee Sri Lanka, 13,177,00 rupiah, 376 hryvnias (mata wang Ukraine), 50 franc, 10 rands, 531 riyal dan 740 peso Filipina.

Turut dirampas pada hari yang sama ialah empat jam tangan berjenama, 171 beg tangan mewah, dan 27 pasang kasut, manakala 40 beg tangan mewah dirampas pada 11 Jun 2018.

Pada 2 Ogos 2018, sebanyak 27 kenderaan Nissan Urvan turut disita.

Oleh kerana tiada pihak ketiga tampil pada 14 Disember untuk mengemukakan tuntutan ke atas aset yang dikehendaki, hari ini ditetapkan bagi mendengar saman pelucutan utama.

 



Comments
Loading...