Perkukuh Mandat Rakyat Sabah


SALLEH SAID

1. Lebih tiga bulan telah berlangsungnya Pilihan Raya Negeri, dan lebih sejuta pengundi Sabah kini di bawah payung kerajaan baharu Gabungan Rakyat Sabah (GRS).

2. Rakyat pada 26 September lalu telah memberi mandat untuk GRS memperkukuh ekonomi dan mengutamakan kebajikan masyarakat. Justeru, sewajarnya mandat pada GRS yang memenangi 38 kerusi itu dipertahankan dan dihormati.

3. Sebagai kerajaan, kita sama-sama berusaha untuk memastikan sembilan manifesto yang diumumkan Pilihan Raya Negeri lalu ditunaikan. Kerajaan juga sudah melaksanakan beberapa perkara daripada sembilan akujanji yang digariskan pada September lalu.

4. Sembilan perkara dalam akujanji itu ialah hak negeri, infrastruktur, ekonomi, peluang pekerjaan, perkhidmatan awam, kesihatan, kemakmuran, pendidikan dan sumber manusia, keselamatan dan belia serta pembangunan wanita.

5. Justeru, pandangan saya, perkembangan politik di Semenanjung tidak sepatutnya mempengaruhi kerjasama yang erat antara komponen-komponen parti dalam GRS.

6. Sewajarnya, kita harus terus berbakti dan memastikan sokongan kepada kerajaan Sabah di bawah pimpinan Ketua Menteri Hajiji Mohd Noor diperkukuhkan.

READ MORE HERE

 



Comments
Loading...