DAP perlu bertimbang untuk berpisah dengan PKR sekiranya DSAI enggan meminta maaf


Pakatan Harapan secara terkejutnya tidak menyokong usul undi belah bahagian bagi peringkat Bacaan Kedua Belanjawan 2021 di Parlimen. Datuk Sei Anwar Ibrahim (“DSAI”) perlu meminta maaf secara terbuka kepada rakyat serta rakan sekutuya atas kesilapannya, jika tidak, Democratic Action Party (“DAP”) harus berpisah dengan Parti Keadilan Rakyar (“PKR”), membubarkan Pakatan Harapan dan menyusun semula barisan pembangkang di Malaysia.

1. Belanjawan ini bukan belanjawan yang biasa, ia mempunyai makna dan tanda yang sangat penting sebagai usul tidak percaya terhadap kabinet Tan Sri Muhyiddin Yassin (“TSMY”). Sejak langkah Sheraton, barisan pemimpin Pakatan Harapan berulang kali menekankan bahawa kabinet TSMY perlu diuji dengan usul tidak percaya dalam dewan Parlimen. Pakatan Harapan juga mempunyai beberapa percubaan untuk “counter-coups” untuk mengembalikan mandat rakyat. Oleh demikian, rakyat mempunyai hasrat yang kuat supaya barisan pembangkang boleh menolak belanjawan tersebut untuk membuktikan kerajaan pintu belakang yang dipimpin oleh TSMY adalah tidak sah (illegitimate).

2. Sebelum ini, Ahli Parlimen Pakatan Harapan telah mengkritik Belanjawan 2021 dengan sekeras-kerasnya, ia adalah tidak adil malah ia tidak mampu menyelesaikan krisis kesihatan awam dan ekonomi negara sekarang. Ramai Ahli Parlimen Pakatan Harapan menyatakan bahawa mereka akan menentangnya secara habis-habisan serta memberi isyarat bahawa ada Ahli Parlimen daripada pihak yang lain turut akan menentang Belanjawan tersebut, makalah rakyat menaruh semua harapan terhadap pihak pembangkang supaya Belanjawan tersebut tidak diluluskan.

Tidak sangka pula, kata-kata Pakatan Harapan tidak konsisten dengan perbuatan mereka. Pihak pembangkang bukan sahaja tidak dapat menghantar 15 Ahli Parlimen untuk mencapai syarat minimum undi belah bahagian, malah terus memberi laluan kepada kerajaan TSMY untuk melepasi halangan dengan mudah. Hal ini mengecewakan penyokong Pakatan Harapan. DSAI selaku ketua pembangkang juga mengarahkan semua Ahli Parlimen DAP mengikut jejak beliau dan melakukan kesalahan ini. Hanya satu daripada 42 orang Ahli Parlimen yang berdiri dan meminta undi belah bahagian. Ini adalah saat yang paling memalukan dalam sejarah perjuangan DAP di Parlimen sejak penubuhan parti.

3. Apa yang lagi mengejutkan merupakan sebilangan ahli parlimen Pakatan Harapan hanya memberikan penjelasan mereka di laman sosial masing-masing selepas insiden tersebut. Mereka maka memberi alasan bahawa mereka akan menyokong usul undi belah bahagi di peringkat jawatankuasa serta bacaan ketiga. Penjelasan seperti ini adalah tidak bertanggungjawab sekali. Bacaan kedua merupakan peringkat di mana Ahli Parlimen menyatakan pendirian mereka berdasarkan prinsip-prinsip. Sekiranya belanjawan ditolak di bacaan kedua, maka bacaan ketiga kehilangan keperluannya. Pemimpin Pakatan Harapan telah mengelakkan undi belah bahagi di peringkat bacaan kedua, bagaimanakah kami mampu menyakinkan penyokong bahawa kami akan memandang serius dalam peringkat yang seterusnya? Sekiranya undian di bacaan ketiga boleh diadakan melalui undian belah bahagi, kenapa ia tidak boleh dilakukan di peringkat bacaan kedua?

4. Seandainya Pakatan Harapan memilih cara undian belah bahagi dalam peringkat bacaan kedua, rakyat sebenarnya tidak akan menyalahkan Pakatan Harapan walaupun tidak mempunyai bilangan yang mencukupi untuk menggagalkan Belanjawan tersebut, lagipun Pakatan Harapan telah mencuba yang sebaik mungkin dalam dewan Parlimen. Keinginan rakyat adalah untuk melihat sikap Pakatan Harapan yang cukup tegas bagi menentang kerajaan pintu belakang, dan bukanlah Pakatan Harapan yang cepat menyerah kalah dengan malu.

5. DSAI kerap menegaskan bahawa beliau mempunyai bilang yang mencukupi dalam dewan Parlimen dan mungkin menyumbang kepada perubahan kerajaan sekali lagi. Namun demikian, beliau masih tidak dapat memberi bukti ataupun senarai sehingga hari ini. DSAI pada awalnya mempunyai peluang untuk mengembalikan semangat Pakatan Harapan dalam Parlimen, tetapi beliau gagal lagi semalam. Hal ini juga mengakibatkan krisis perhubungan awam (public relation crisis), menghancurkan kredibiliti Pakatan Harapan dan memadamkan api reformasi di kalangan rakyat.

6. DSAI telah mengakui bahawa beliau memberi arahan supaya DAP dan PKR agar tidak menyokong usul undi belah bahagi Belanjawan 2021 di Dewan Rakyat. Jadi, beliau perlu bertanggungjawab dengan sepenuhnya atas kesilapan beliau dan meminta maaf terhadap penyokong Pakatan Harapan. Sekiranya DSAI masih menegaskan bahawa penilaiannya adalah betul dan tepat, maka pemimpin pusat DAP harus berpisah dengan PKR, tidak lagi bersekutu dengan PKR, biarlah Pakatan Harapan dibubarkan dan menjalinkan hubungan kerjasama yang paling minimum dengan parti-parti pembangkang yang lain.

7. Sebagai parti yang terbesar di Parlimen, DAP tidak patut berulang kali berkompromi dengan nilai-nilai teras dan ideologi parti kita, kononnya demi “big picture”. Saya berpendapat bahawa DAP patut menggunakan logo parti kita untuk bertanding di pilihan raya pada masa depan. Saya bercadang agar kita hanya berunding dengan pihak-pihak lain sama ada untuk membentuk pakatan sebagai parti-parti komponen kerajaan selepas pilihan raya. Mana-mana parti politik yang ingin bergabung dengan DAP sebagai kerajaan mesti mematuhi prinsip-prinsip perjuangan demokrasi sosial. Hanya dengan cara ini, DAP dapat mengelakkan diri daripada manipulasi parti-parti lain. Kita harus kembali ke landasan demokrasi sosial yang betul, dan terus memperjuangkan nilai-nilai pluralisme, kesaksamaan, keadilan, nilai sekular, dan merealisasikan impian ‘Malaysian’s Malaysia’.

ERIC TEH HOONG KEAT
Setiausaha Kebangsaan DAPSY

 



Comments
Loading...