Dr Mahathir pertahan kenyataan ‘Melayu malas’


(FMT) – Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad mempertahankan kenyataan orang Melayu “malas” semasa Kongres Maruah Melayu dua hari lalu sambil menegaskan, beliau akan terus berbuat demikian demi kebaikan kaum itu sendiri.

Pengerusi Pakatan Harapan itu berkata seseorang itu tidak boleh menjadi lebih baik sekiranya tidak ditegur.

“Kalau saya dapati mereka tak nak kerja, maknanya dia tak ada minat. Kalau kita tak boleh tegur orang, macam mana nak mereka jadi lebih baik?,” katanya dalam sidang media di lobi Parlimen, hari ini.

Beliau berkata demikian mengulas pertanyaan sama ada beliau bersedia berhenti mengeluarkan kenyataan sedemikian seperti yang disebutkan dalam amanatnya pada Kongres Maruah Melayu.

Kenyataan Mahathir kemudian menerima kritikan penganalisis politik yang menggesanya mengelak dari merendah-rendahkan orang Melayu dengan melabel mereka “malas” kerana ia akan menjadikan rakyat semakin terguris dan marah apabila dibandingkan dengan kaum lain.

Mahathir berkata beliau percaya isi kandungan ucapan amanatnya pada kongres berkenaan tidak salah.

“Kita cuma kata maruah orang Melayu ini akan dipulih semula oleh orang Melayu sendiri. Dan tak boleh harap kerajaan pulihkan semua.

“Itu isi kandungan ucapan saya, dan saya tak fikir yang saya buat sesuatu yang salah,” ujarnya.

Dalam amanat itu, Mahathir berkata hanya Melayu yang boleh memulihkan maruah mereka sendiri tanpa mengharapkan orang lain untuk melakukannya.

Katanya, kerajaan walaupun dipimpin oleh Melayu, tidak boleh memulihkan maruah Melayu sekiranya kaum itu tidak mahu berusaha untuk mengubah nasib mereka.

Ini bukan kali pertama Mahathir menggunakan ungkapan ‘Melayu malas’ untuk menaikkan semangat orang. Beliau banyak kali merujuk situasi itu semasa menjadi perdana menteri dan presiden Umno dari 1981 hingga 2003.

 



Comments
Loading...