Mahathir buat U-turn dan kata Pakatan tak pernah janji hapus tol


(FMT) – Pakatan Harapan tidak pernah berjanji akan menghapuskan tol menerusi manifesto Pilihan Raya Umum ke-14 lalu, kata Dr Mahathir Mohamad.

Pengerusi PH itu mengakui kebanyakan pemimpin gabungan parti pemerintah tidak membaca manifesto dengan baik, sebaliknya mereka terbawa-bawa dengan pandangan pembangkang.

“Ya, ada dibangkitkan (dalam temu rapat) bahawa ramai daripada kami tidak baca betul-betul manifesto kami sendiri.

“Kami tidak pernah berjanji untuk menghapuskan tol, tapi ini dianggap sebahagian manifesto kami, kadang-kadang kami terbawa dengan pandangan pihak pembangkang,” katanya pada sidang media sempena temu rapat PH di sini hari ini.

Lapuran Utusan Online 18 Ogos 2018

Beliau berkata demikian ketika ditanya adakah kenyataannya mengenai PH menjadi mangsa manifesto turut dibincangkan dalam temu rapat kali ini.

Dua hari lalu, Mahathir mengakui kerajaan menjadi mangsa manifesto sendiri.

“Sebenarnya, kami ingat kami akan kalah, jadi kami letak perkara-perkara yang susah (untuk direalisasikan) dalam manifesto supaya jika kami kalah, kerajaan (lama) akan terperangkap.

“Tapi sekarang kami jadi kerajaan, kami jadi mangsa kepada manifesto kami sendiri,” kata Mahathir.

Janji keenam dalam manifesto PH pada PRU14 lalu menyatakan gabungan itu akan mengkaji semula semua perjanjian konsesi lebuh raya dan berunding untuk mendapatkan harga terbaik bagi mengambil alih setiap konsesi tol dengan matlamat akhir untuk menghapuskan kutipan tol secara berperingkat.

Halaman ke-29 manifesto PH menyatakan ia akan mengambil alih konsesi lebuh raya dengan memberi pampasan adil kepada syarikat konsesi.

Semalam, pemegang saham utama PLUS Malaysia Bhd, Khazanah Nasional Bhd dilaporkan berkata, ia menerima banyak tawaran, tetapi tidak berminat menjual aset strategik itu kepada mana-mana pihak.

Pengarah Urusan Khazanah, Shahril Ridza Redzuan dilaporkan berkata, pihaknya menolak semua tawaran entiti swasta tempatan dan asing.

Sementara itu, Mahathir berkata, 60 peratus janji dalam manifesto PH sudah dilaksanakan.

 



Comments
Loading...