Bila ringgit akan naik, bukannya bila Anwar akan naik


Timmy Say, FMT

Sama ada Anwar Ibrahim menjadi perdana menteri ataupun tidak, ia adalah persoalan yang tidak penting bagi rakyat Malaysia hari ini.

Oleh itu, pihak yang suka berbalah bila Anwar harus menjadi perdana menteri ialah pihak yang suka membuang masa rakyat Malaysia.

Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad sudah berjanji akan menyerahkan kerusi perdana menteri kepada Anwar apabila negara kembali pulih dan stabil, bukan sekali, malah berkali-kali.

Jadi, isu ini sepatutnya tamat, tidak perlu soal bila. Sesiapa yang ditanya bila cuma perlu menjawab “ia rahsia Tuhan”, terutamanya Anwar.

Jika ada dalam kalangan Pakatan Harapan, terutamanya PKR, yang tidak mempercayai janji Mahathir, mengapa tidak keluar PH saja? Jika mereka tidak boleh bersangka baik terhadap Mahathir, mengapa tidak letak jawatan daripada apa-apa yang berkait dengan PH saja?

Apabila Mahathir menjawab soalan wartawan bahawa beliau akan menyerahkan jawatan kepada Anwar sebelum Pilihan Raya Umum ke-15, sebagai PM yang dipilih PH sendiri, mengapa ada dalam kalangan mereka yang suka bersangka buruk terhadap apa yang dikatakannya?

Penting sangatkah sama ada Mahathir berkata tiga tahun lagi atau paling panjang tiga tahun sebelum pilihan raya? Ia sebenarnya sangat tidak penting jika semua orang dalam PH dapat bersangka baik dengan Mahathir.

Ini tidak, semasa Mahathir sibuk membelasah Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, Israel dan mempertahankan nasib etnik Rohingya di pentas antarabangsa, beliau dibelasah ahli rakan PH di negara sendiri.

Contohnya, ahli PKR, Syed Husin Ali menuduh Mahathir pemimpin lidah bercabang tiga.

“Kerja apa 18 jam sehari sedangkan negara semakin hancur? Apakah manusia yang berusia 94 tahun itu tidak makan, tidak tidur, tidak mandi, tidak solat, tidak rehat sama sekali?

“Apakah perdana menteri ketujuh ini bukan seorang manusia? Terbukti Mahathir tidak ikhlas, tidak punyai maruah dan tidak pernah insaf,” tulis beliau.

Tidakkah itu melampau?

Kalau Mahathir lidah bercadang tiga, mengapa Syed Husin tidak menggesa semua pimpinan PKR berundur daripada Kabinet Mahathir serta-merta dan tunggu diangkat semula selepas Anwar menjadi perdana menteri?

Mahathir berjanji akan menyerahkan jawatan apabila negara kembali pulih dan stabil.

Jadi, untuk mempercepatkan Anwar menjadi perdana menteri, PH perlu fokus dan berusaha memulihkan nilai ringgit, pasaran saham dan ekonomi negara agar Mahathir dapat bersara dengan tenang.

Ini tidak, saban hari PH suka bergaduh bila Anwar nak jadi perdana menteri, dua tahun, tiga tahun ke lima tahun?

“So what” kalau Anwar tak jadi perdana menteri pun, banyak lagi janji dalam manifesto PH yang tidak dapat ditunaikan. “So what” kalau janji ini pun dimungkiri, bukan rakyat akan dapat untung apapun. Rakyat pun dah naik muak dengan soalan ini.

Mereka yang inginkan Anwar menjadi perdana menteri lebih baik fokus bertanya soalan bilakah nilai ringgit akan naik kerana apabila nilai ringgit pulih melepasi RM4 terhadap AS$1, mereka boleh berkata ekonomi Malaysia sudah pulih dan syarat untuk Mahathir berundur sudah dipenuhi.

Mahathir pun akan berundur dengan tenang dan Anwar akan menjadi perdana menteri dengan suka hati, tanpa perlu memikirkan bebanan hutang negara. Bukankah begitu lebih baik?

 



Comments
Loading...