Sokong Zakir Naik bukti PKR, PPBM masih menangguk pada undi Melayu, kata MCA


(FMT) – Naib presiden MCA mendakwa Ketua Pemuda PPBM, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dan Presiden PKR, Anwar Ibrahim mengubah pandangan mereka terhadap Zakir Naik untuk meningkatkan sokongan pengundi parti masing-masing.

“Ia menunjukkan mereka hipokrit dan mempamerkan pandangan populis hanya apabila ia sesuai dengan mereka tetapi tunduk kepada realiti keperluan politik untuk meraih sokongan undi yang lebih besar,” kata Ti Lian Ker.

Beliau memberitahu FMT: “Selagi rakyat Malaysia prihatin, mereka menentang Zakir Naik tetapi realiti politik adalah PPBM dan PKR akan mempunyai sokongan pengundi yang lebih besar pada pilihan raya umum (PRU) akan datang jika mereka mempunyai sokongan daripada orang Islam dan Melayu, yang pada umumnya menyokong Naik.”

Ti berkata ia “benar-benar hina” untuk Syed Saddiq dan Anwar untuk membuat pusingan U terhadap Naik, walaupun pada asalnya menyatakan bantahan terhadapnya.

“Saya fikir mulai sekarang, ramai orang menyedari urusan sebenar ahli politik Pakatan Harapan (PH), yang pada masa lalu bersembunyi di sebalik sentimen populis,” katanya.

Naik, penceramah kontroversi dari India berstatus pemastautin tetap di Malaysia. Beliau mencetuskan kontroversi baru-baru ini apabila mempersoalkan kesetiaan masyarakat India Malaysia kepada Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad. Beliau kemudiannya dipetik sebagai berkata masyarakat Cina di Malaysia juga dianggap sebagai “tetamu lama” di negara ini.

Presiden PKR, Anwar Ibrahim pada awalnya menggesa Naik memohon maaf kepada Mahathir dan berkata beliau tidak bersetuju dengannya. Bagaimanapun, beliau kemudian berkata Naik tidak sengaja menghina atau mempersoalkan kaum Cina dan India.

Syed Saddiq sebelum ini menggesa Naik dihantar pulang tetapi kemudian menggesa rakyat Malaysia “berubah” selepas Mahathir menolak pengusiran Naik.

Ti berkata kerajaan mengemukakan “pandangan yang berbeza pada masa yang berlainan” mengenai Naik untuk memenuhi khalayak yang berbeza.

“Sebab itulah terdapat pendapat yang berbeza di media sosial atau ketika menangani akar umbi parti dan orang awam.

“Tetapi akhirnya, mereka meraih undi Melayu dan Islam yang akan menentukan undian pada PRU15 akan datang. Mereka memerlukan sejumlah besar undi Melayu untuk memenangi PRU seterusnya. Terdapat lebih ramai pengundi Melayu sekarang apabila mereka berusia bawah 18 tahun boleh mengundi,” katanya.

Bagaimanapun, strategi ini tidak mengambil kira pandangan golongan etnik minoriti. Beliau berkata PH menerima 90% undi Cina pada PRU 2018, yang kini berisiko.

Ketua Wanita MCA Sabah, Pamela Yong pula menggesa DAP dan 42 ahli Parlimennya menyatakan pendirian mereka terhadap Anwar dan Syed Saddiq, sambil menyatakan DAP tidak habis-habis menyuarakan tentang impian “Malaysia Malaysia”.

Beliau berkata Naik sering menguji keharmonian negara. Bagaimanapun, kuasa untuk menanganinya terletak pada “orang-orang yang diberikan mandat untuk mempertahankan harapan rakyat Malaysia di mana tiada kaum yang didiskriminasi atau dipinggirkan”.

 



Comments
Loading...