‘Kalau Melayu rasis, jangan harap ada bangsa lain di negara ini’


(NTH) – BEKAS Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hasan tidak rela Melayu diperkotak-katikkan.

Beliau dalam satu kenyataan berkata, sekiranya orang Melayu Islam ini rasis, maka tidak akan ada satu bangsa lain pun yang akan wujud di negara ini melainkan Melayu Islam.

Menurut beliau, orang Melayu sanggup berkongsi dan memberikan hak mereka kepada bangsa lain adalah disebabkan oleh kemurnian dan keikhlasan yang diajar oleh agama Islam.

“Kalau ikut sejarah negara ini memang Tanah Melayu, bila dijajah, orang asing ramai datang untuk bekerja dan kemudian diserap sebagai rakyat,”

“Kemudian, selepas merdeka, negara ini dibangunkan atas dasar kompromi dan semua kaum perlu hormat antara satu lain,” katanya.

Tambah Musa, bangsa lain seharusnya menghormati orang Melayu Islam kerana sanggup berkongsi hak dengan mereka tanpa prejudis.

“Tapi mereka ini seakan terlupa sejarah sehinggakan ada yang cuba untuk mengembalikan ideologi lama mereka… contoh komunis,”

“Kalau boleh komunis mahu diiktiraf sebagai pejuang dalam negara ini,”

“Saya nak bagitau, komunis bukan pejuang. Rakan-rakan saya ramai dibunuh. Ketika 13 Mei, komunis cacak bendera letak bom,”

“Bila polis cabut bendera, bom meletop.. Ketua Polis Negara pun ketika itu ditembak. Jadi adakah kita mahu perkara ini berulang?” soalnya.

READ MORE HERE

 



Comments
Loading...