Kempen Selamatkan Parti Dari Inisiatif Pembongkaran Isu PKFZ?


By masammanis

Sebarang cakap-cakap dan spekulasi mengenai wujudnya pihak-pihak tertentu yang cuba mensabotaj kepemimpinan Presiden MCA, Dato Sri Ong Tee Keat yang hangat diperkatakan di dalam media massa sejak sekian lama, akhirnya terjawab juga.

Pada 26 Ogos yang lalu, selepas Majlis Presiden menerima syor daripada Jawatankuasa Disiplin Parti untuk memecat Timbalan Presidennya, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek berhubung skandal seks, sebuah kumpulan protem bernama Kempen Selamatkan MCA yang diterajui oleh pengerusinya, Datuk Theng Book telah diaktifkan semula.

Matlamat mereka adalah mudah iaitu untuk mendapatkan seberapa banyak tandatangan yang mungkin untuk memaksa Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) seterusnya menggulingkan Presiden MCA itu.

Kemunculan Theng Book dan anggota-anggota kumpulan di saat MCA dalam krisis bukanlah sesuatu yang mengejutkan. Masih ingatkah anda dengan kemunculan kumpulan tersebut dua tahun yang lalu apabila mereka dengan lantang tampil membantah kepemimpinan Ka Ting kerana percaya mantan Presiden MCA itu terlibat dalam perancangan rakaman video seks Soi Lek?

Dan beberapa hari lalu, kumpulan berkenaan sekali lagi tampil dan berlakon sambil mendakwa MCA kononnya telah berpecah gara-gara kerana angkara Tee Keat yang cuba memecat Soi Lek. Yang menariknya mengenai Kumpulan Kempen Selamatkan MCA ini, kedua-dua penampilan mereka adalah untuk tujuan yang sama iaitu isu skandal seks Soi Lek.

Perkembangan ini sekali gus telah mencetus persoalan, adakah kumpulan terbabit mempunyai perkaitan dengan Soi Lek namun tuduhan itu dinafikan sekeras-kerasnya oleh Theng Book dalam satu sidang media beberapa hari sudah. Apakah motif mereka? Mengapakah sekarang?

Dan ini membawa kita kepada kumpulan Kempen Selamatkan MCA yang diterajui Theng Book. Mengapakah mereka menamakan Kempen Selamatkan MCA? Apakah yang perlu diselamatkan? Parti atau pemimpin?Adakah dengan kenyataan Pengerusi Kempen Selamatkan MCA itu bermakna parti tersebut sebenarnya dalam keadaan yang tenat?

Semenjak barisan pucuk kepemimpinan parti dipilih tahun lalu, beberapa inisiatif pembaharuan telah pun mula dilaksanakan. Antaranya, MCA bakal mengadakan pemilihan jawatan Presiden secara langsung bermula pada 2011. Selain itu, MCA di bawah kepemimpinan Tee Keat telah mula membersihkan senarai daftar ahli parti yang selama ini dibelenggu dengan dakwaan pengundi hantu.

Apakah beberapa inisiatif yang dilaksanakan oleh barisan kepemimpinan parti itu

Apakah kewajaran kumpulan tersebut untuk menggulingkan Tee Keat hanya disebabkan oleh seorang Timbalan Presiden dipecat?

Harus diingat mana-mana parti politik termasuklah MCA tidak berkisar kepada seorang individu. Sebaliknya, semua parti politik hanya akan mara ke hadapan dan menggerunkan musuh jika ia bergerak sebagai sebuah pasukan yang mantap.

Apa yang berlaku ketika ini dalam MCA amatlah menyedihkan. Tatkala sokongan masyarakat Cina kepada MCA dan BN berada pada paras yang mendukacitakan, ini bukanlah masanya untuk menggulingkan Presiden. Sudah tentu Jawatankuasa Disiplin Parti mempunyai sebab-sebab kukuh untuk memecat Soi Lek.

Read more at: http://masammanis.wordpress.com/2009/08/31/kempen-selamatkan-parti-dari-inisiatif-isu-pkfz/



Comments
Loading...