Suasana aidilfitri 2018


Salleh Daim

Aidilfitri ke tiga pada tahun 2018. Perubahan yang amat drastik berlaku di Malaysia. Selalunya bila kita balik kampong untuk menziarahi sanak saudara perbualan yang sering di dengar seperti “jalan jam tak balik tadi?”, “berlepas dari rumah pukul berapa?”, “Jakel ramai orang tak masa beli baju raya?” Itu adalah soalan-soalan cliché yang sering kita dengar setiap kali balik raya. Tahun ini,buat pertama kalinya semua persoalan tadi dah tak kedengaran lagi.

Dari ruang tamu hinggalah ke dapur sampai ke luar rumah dan pakcik, makcik sehingga budak yang baru darjah tiga semua sibuk dengan topik dan isu politik. Selalu dalam whatsapp group mesti di penuhi dengan info roadblock dan speed trap dan jalan-jalan yang sesak. Soalan seperti jalan jam dah di gantikan dengan “aku beratur nak pergi mengundi sampai dua jam hari tu”. Jakel ramai orang tak? digantikan dengan “GST dah takde,barang jadi lagi murah” dan jalan jam pula dah jarang di sebut.Sering jadi sebutan kali ni adalah “handbag Datin Sri Rosmah.”

Malaysia yang baru ni sangat hangat di perbincangkan dan menjadi trending pada Aidilfitri tahun ini. Ada yang gembira dengan kerajaan baru dan ada duka dengan ketiadaan kerajaan yang lama. Malaysia yang baru ni banyak melahirkan rakyat yang baru. Rakyat yang sebelum ni tak pernah sentuh isu politik akan sentuh malah menjadi pakar penganalisa politik. Yang sebelum ni cukup liat nak bayar hutang,installment kereta pun kadang-kadang sangkut sebulan menjadi dermawan dengan sekelip mata dan menderma kepada tabung negara beratusan ringgit.

Rakyat Malaysia memilih untuk perubahan.Kali ini perubahan yang amat besar dilakukan oleh mereka. Adakah perubahan yang Rakyat Malaysia memilih tu untuk perubahan ke arah yang lebih baik atau sekadar nak saja nak ubah? Adakah dengan kerajaan baru pilihan mereka itu, dah mengubah kehidupan mereka dan dapat menjamin masa depan yang mereka idamkan? Renungkan lah…..

#PilihanMalaysia
#Perubahan

 



Comments
Loading...