Mahathir jahil tentang sejarah Negeri Johor


Satu cerita ringkas tentang sejarah Johor bagi orang yang jahil tentang sejarah Johor.

THE CORRIDORS OF POWER

Raja Petra Kamarudin

Diantara tahun 1786 hingga tahun 1824, pihak British telah mengambil alih Pulau Pinang, Singapura dan juga Melaka.

Pada tahun 1826, Pulau Pinang, Singapura dan Melaka telah digabungkan di bawah Straits Settlements. Johor ketika itu adalah bebas atau negeri yang merdeka. Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu pula di bawah pemerintahan Siam.

Sultan Sir Ibrahim Al Masyhur Ibni Almarhum Sultan Abu Bakar Al-Khalil Ibrahim Shah, Sultan Johor ke 22 — kesultanan Johor bermula pada tahun 1528

Pada tahun 1895, Negeri Sembilan, Pahang, Perak dan Selangor digabungkan di bawah Federated Malay States. Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu masih lagi di bawah pemerintahan Siam, manakala Johor pula masih bebas dan negeri yang merdeka.

Pada tahun 1909, Kerajaan British dan Kerajaan Siam telah menandatangani Bangkok Treaty dan Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu di pindah kepada pemerintahan British dan digabungkan di bawah Unfederated Malay States.

Johor masih bebas atau merdeka.

Pada tahun 1914, Johor dengan sukarela (volunteered) menyertai Unfederated Malay States.

Pada tahun 1941, Jepun memerintah Persekutuan Tanah Melayu dan Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu diberi balik kepada Siam. Straits Settlements, Federated Malay States dan Johor pula diperintah oleh Jepun.

Pada tahun 1948, Johor bersama Straits Settlements, Federated Malay states, dan empat negeri bekas pemerintahan Siam bergabung di bawah Persekutan Tanah Melayu. Bagaimanapun, Johor telah diberi kuasa istemewa (seperti boleh memiliki tenteranya sendiri, mengguna jawi dalam urusan kerajaan, dan lain-lain lagi) disebabkan oleh Johor yang asalnya bukan milik British macam 10 negeri yang lain.

Orang yang jahil tentang sejarah memang tidak tahu sejarah Johor. Sabah dan Sarawak ada MA63 mereka. Johor juga ada MA48 dan MA57 mereka. Dan disebabkan itulah Johor tidak boleh dilayan seperti 12 negeri yang lain di dalam Malaysia.

Malaysia tidak memiliki Johor sama juga macam Malaysia tidak memiliki Sabah dan Sarawak.

 



Comments
Loading...