Dr. Asyraf Wajdi yang berkongsi dua gambar Manogaran memakai baju mempunyai logo Pakatan Harapan di dalam pusat menggundi SK Senderut di Facebook beliau sebentar tadi.

Menurut Dr. Asyraf Wajdi, perbuatan Manogaran jelas bertentangan dengan peraturan SPR.

“Macam mana SPR boleh benarkan calon PH masuk ke dalam kawasan tempat pembuangan undi di SK Senderut dengan memakai baju berlambang logo parti?

“Sudah banyak kesalahan-kesalahan pilihan raya yang telah dilaporkan sepanjang PRK Cameron Highlands ini tapi tampak seolah-olah SPR membisu dan membutakan mata,” kata Dr. Asyraf Wajdi.

Seksyen 26(1)(g) Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 menetapkan tiada seorang pun boleh pada hari mengundi dalam jarak lima puluh meter dari sempadan mana-mana tempat  mengundi  dan dalam  tempat  mengundi, memakai,  memegang  atau membawa  apa-apa  bentuk atau  jenis  pakaian,  tutup  kepala,  barang  hiasan,  roset, botol air atau payung yang pada nya tercetak atau tertera nama calon atau nama, lambang atau simbol mana-mana parti politik.

Mengikut akta tersebut mana-mana orang yang melanggar mana-mana peruntukan subseksyen boleh, apabila  disabitkan,  dipenjarakan  selama tempoh  tidak  melebihi  satu  tahun  atau  didenda  tidak  melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan dan didenda kedua-duanya.

Sesuatu  kesalahan di bawah subseksyen ialah kesalahan  boleh  tangkap  mengikut pengertian  Kanun Tatacara Jenayah.