Apabila pendatang fikir yang mereka ini tuan rumah


Jadi janganlah timbulkan isu keistimewaan orang Malayu atau kedudukan Raja-Raja Melayu sekiranya tidak mahu orang Melayu timbulkan isu hak orang bukan Melayu untuk diberi kerakyatan Malaysia.

NO HOLDS BARRED 

Raja Petra Kamarudin

Masalah masyarakat Cina ini adalah mereka memikirkan yang mereka ini tuan rumah, yang lebih berhak dari kaum Bumiputera kerana mereka membayar 90% dari cukai pendapatan.

Pertama sekali, betul ke mereka yang mambayar 90% dari cukai pendapatan? Ini mungkin satu cerita dongeng yang telah dibuat untuk dijadikan propaganda semata-mata. Walau pun betul masyarakat Cina membayar 90% dari cukai pendapatan, berapa peratus cukai pendapatan ini dibandingkan dengan cukai-cukai yang lain?

Cukai pendapatan adalah sebahagian kecil dari berbagai-bagai cukai yang lain. Dan orang Melayu juga membayar kesemua cukai yang lain ini. Bagaimana pula tentang cukai korporat? Berapa banyak pulak Petronas dan beribu-ribu GLC-GLC ini bayar berbanding dengan syarikat-syarikat Cina? Syarikat asing pun membayar cukai korporat yang jauh lebih tinggi dari apa yang syarikat Cina bayar.

Dan ini belum kita sentuh lagi isu masyarakat Cina dan syarikat-syarikat Cina yang ‘lari cukai’. Mengikut Perbendeharaan Malaysia, masyarakat Cina dan syarikat-syarikat Cina membayar kurang dari separuh cukai yang sepatutnya mereka bayar. Kebanyakan orang Melayu pula ‘makan gaji’. Jadi mereka tak boleh lari dari membayar cukai. Hanya mereka yang ‘bekerja sendiri’ boleh lari dari bayar cukai.

Walau bagaimana pun, isu cukai ini hanya satu bab sahaja. Dan kita tidak boleh guna isu bayar cukai sebagai hujah untuk menafikan kedudukkan orang Melayu di bawah Perlembagaan Persekutuan, di mana orang Melayu ada keistimewaan.

Apabila Persekutuan Tanah Melayu diberikan Kemerdekaan oleh penjajah British, satu Kontrak Sosial telah dipersetujui dimana orang Melayu akan diberi keistimewaan, Persekutuan Tanah Melayu akan kekal sebagai negara Raja Perlembagaan, Islam sebagai agama rasmi negara, dan Bahasa Melayu akan dijadikan sebagai Bahasa Kebangsaan.

Sebagai balasan, orang bukan Melayu akan diberi kewarganegaraan Malaysia dan tidak akan di hantar pulang ke negara asal mereka. Kalau orang bukan Melayu ingin batal perjanjian ini, maka orang Melayu tidak ada masalah sebab yang akan rugi adalah orang bukan Melayu, bukannya orang Melayu.

Jadi janganlah timbulkan isu keistimewaan orang Melayu atau kedudukan Raja-Raja Melayu sekiranya tidak mahu orang Melayu timbulkan isu hak orang bukan Melayu untuk diberi kerakyatan Malaysia.

 



Comments
Loading...