Muhyiddin pilih kerjasama dengan Najib untuk jadi PM, bukan saya, kata Dr M


(FMT) – Dr Mahathir Mohamad berkata Muhyiddin Yassin memilih bekerjasama dengan Najib Razak untuk menjadi perdana menteri dan membentuk kerajaan baru bersama Umno dan PAS.

Mahathir berkata, alasan utama beliau tidak mahu bekerjasama dengan Umno adalah kerana di dalam parti itu terdapat pimpinan yang dituduh di mahkamah kerana didakwa mencuri duit.

Katanya, antara pimpinan Umno yang sedang didakwa di mahkamah ialah Najib, Ahmad Zahid Hamidi, Tengku Adnan Tengku Mansor, Azeez Rahim dan Rosmah Mansor.

“Semua curi duit. Rosmah pun curi duit. Macam mana nak saya kerjasama.

“Muhyiddin kata dia sanggup (bekerjasama) dan akhirnya dia jadi perdana menteri.

“Saya dah jadi perdana menteri 2 kali. Tak payah pun. Bukan saya nak yang itu sangat, tetapi bila kawan tikam belakang rasa pedih juga,” katanya ketika berucap dalam satu rakaman video pada Majlis Kenduri Rakyat di Kedah yang dimuat naik di laman Facebook timbalan presiden PPBM, Mukhriz Mahathir, hari ini.

Pada 1 Mac, Muhyiddin, yang merupakan presiden PPBM, mengangkat sumpah sebagai perdana menteri ke-8 selepas mendapat sokongan daripada Barisan Nasional (BN), PAS, Gabungan Parti Sarawak (GPS) serta beberapa ahli Parlimen dari PPBM dan PKR.

Pada 29 Feb, PH yang diwakili PKR, DAP dan Amanah mencalonkan semula Mahathir sebagai perdana menteri selepas beliau meletakkan jawatan sebelum itu.

Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah melantik Muhyiddin selepas menemu bual semua ahli Parlimen dan blok politik bagi memeriksa sokongan masing-masing.

Dalam pada itu, Mahathir berkata, Najib cuba memainkan isu bangsa dengan mendakwa beliauberjuang untuk orang Melayu selain berkata, orang Melayu ditekan, khususnya oleh DAP.

Beliau berkata, Najib pada mulanya mendapatkan pengaruh PAS dan bekerjasama dengan parti Islam itu, tetapi menyedari pengaruh PAS sahaja tidak cukup.

“Dia (Najib) mesti tarik ahli-ahli PPBM supaya sokong kononnya atas alasan kerajaan (PH) dikuasai DAP.

“Ada juga pemimpin PPBM yang percaya betul-betul menyebabkan mereka juga kerjasama dengan Najib,” katanya.

Mahathir berkata, dalam lagu rasmi PPBM terdapat lirik yang menyebut “bersatu teguh, bercerai roboh”, tetapi malangnya ia gagal menghalang perpecahan dalam parti itu.

“Tetapi yang bercerai ialah Muhyididn. Setelah buat lagu nyanyi semangat, tapi tak setuju dengannya, dia pilih Najib dan tak pilih saya,” katanya.

 



Comments
Loading...