‘Beta dukacita hasutan benci pada raja Melayu’


(Malaysiakini) – Sultan Selangor Sharafuddin Idris Shah dukacita terhadap tindakan terbuka menghina, memperlekeh, menghasut dan mempengaruhi rakyat membenci raja-raja Melayu.

“Apa yang lebih mendukacitakan adalah kerana hasutan bagi membenci raja-raja Melayu ini dilakukan oleh segelintir orang-orang Melayu sendiri,” titah baginda dalam majlis berbuka puasa bersama rakyat di Klang hari ini.

Baginda tidak menyebut secara khusus pihak yang dimaksudkannya itu tetapi ia dibuat selepas polis menyiasat pemimpin pusat BERSATU Datuk Abdul Kadir Jasin dan aktivis Hishamuddin Rais bawah Akta Hasutan 1948.

Mereka didakwa mendedahkan dakwaan perbelanjaan Yang di-Pertuan Agong sebanyak RM256.9 juta dalam tempoh 16 bulan sehingga April tahun ini.

Hishammuddin telah membuat laporan polis balas mendakwa blognya telah digodam.

Sementara itu, Sultan Sharafuddin juga menegaskan institusi raja berperanan mempertahankan kedudukan orang-orang Melayu dan agama Islam serta kaum-kaum lain di negara ini.

“Penularan budaya ini di kalangan pihak-pijak tertentu perlu segera dihentikan agar rakyat tidak terus dihasut membenci raja-raja Melayu sehingga mengakibatkan taat setia rakyat kepada raja-raja Melayu terhakis,” titah baginda.

 



Comments
Loading...