Kerajaan harus berhenti membuat tuduhan politik yang akan merosakkan hubungan antarabangsa kita


DATO’ LOKMAN NOOR BIN ADAM

1. Menteri Kewangan, Lim Guan Eng sepatutnya memberi lebih banyak maklumat untuk membuktikan dakwaan beliau hari ini bahawa kedua-dua projek saluran paip itu adalah satu skandal.

2. Dalam kenyataannya, beliau telah membuat tuduhan yang sangat spesifik bahawa bayaran dibuat lebih awal, tidak berdasarkan perkembangan kerja pembinaan kepada China Petroleum Pipeline Bureau (CPPB), bukan kepada syarikat lain. Tidak ada tuduhan bahawa pembayaran tersebut telah dialihkan atau tersalah bayar kepada syarikat lain.

3. Pemeriksaan kami menunjukkan bahawa CPPB adalah salah satu pembina saluran paip utama di dunia dan telah menyiapkan lebih daripada 10,000km saluran paip. CPPB juga adakah anak syarikat penuh milik kerajaan China, China National Petroleum Corporation (CNPC), yang disenaraikan sebagai syarikat nombor empat terbaik pada 2017 di kalangan 500 Syarikat Terbaik Dunia (Fortune 500) dengan pendapatan sebanyak AS $ 263 bilion tahun lepas.

Berdasarkan kekuatan dan prestasi syarikat tersebut, adakah Guan Eng mendakwa bahawa CPPB atau CNPC tidak boleh menyelesaikan dua projek tersebut tepat pada masanya selepas menerima bayaran?

4. Ia bukan sesuatu yang luar biasa bagi projek pembinaan “turn-key”
untuk mempunyai jadual pembayaran yang berbeza daripada perkembangan kerja pembinaan. Ini mungkin disebabkan oleh rundingan antara kerajaan dengan kerajaan yang berkaitan dengan pinjaman mudah yang diberikan oleh kerajaan China. Mungkin MOF boleh mendedahkan keseluruhan perjanjian kepada orang ramai bagi membolehkan mereka memeriksa mengapa bayaran kepada syarikat pembinaan tersebut distruktur sedemikian rupa.

5. Guan Eng juga membuat rujukan kepada dua kontrak rundingan dan kontrak penyelenggaraan lain. Bolehkah Guan Eng juga mendedahkan syarikat-syarikat siapakah ini? sama ada mereka adalah syarikat swasta atau mereka mempunyai kaitan dengan syarikat CPPB dan CNPC milik negara China?

6. Guan Eng juga menuduh bahawa syarikat 100% milik MOF yang digunakan untuk tujuan khusus menyiapkan projek ini iaitu Suria Strategic Energy Resources (SSER) mempunyai kaitan dengan SRC dan 1MDB kerana dua sebab.

7. Sebab yang pertama ialah SSER mempunyai nama yang sama dengan Strategic Resources Corporation Bhd (SRC) disebabkan ia mempunyai perkataan “Strategic” dan “Resources” di dalamnya. Walau bagaimanapun, pemeriksaan dengan SSM menunjukkan bahawa SSER bukan anak syarikat SRC Bhd tetapi 100% dimiliki oleh Menteri Kewangan Diperbadankan dengan pemilikan penuh kesemua 30,000,001 saham yang diterbitkan.

8. Sebab kedua yang diberikan oleh beliau ialah Ketua Pegawai Eksekutif SSER, Dato Mohammed Azhar Bin Osman Khairuddin sebelum ini pernah menjadi Pengarah Bebas Bukan Eksekutif di Putrajaya Perdana Berhad.

9. Walaupun benar bahawa Jho Low dilaporkan telah membeli Putrajaya Perdana Berhad dan satu lagi syarikat tersenarai Loh and Loh Berhad pada 2007 dengan sokongan pihak Timur Tengah sebelum 1MDB wujud, Dato ‘Azhar adalah seorang veteran Petronas dan telah berkhidmat dalam pelbagai kapasiti sejak 1979 termasuk sebagai pengarah di Petronas Gas dan Petronas Bhd. Oleh itu, beliau mempunyai pengalaman dan kepakaran yang diperlukan untuk menjalankan tugas di SSER.

10. Tuduhan Guan Eng hari ini amat berat kerana MOF pada dasarnya menuduh bahawa kerajaan China telah bersekongkol dengan kerajaan kita dalam melakukan perbuatan rasuah. Ini memberi kesan negatif kepada hubungan diplomatik dan perdagangan kita dengan China.

11. Jika berlaku salah laku, serahkan kepada pihak berkuasa yang berkaitan untuk menyiasat terlebih dahulu. Kerajaan Pakatan Harapan harus berhenti membuat tuduhan politik melalui sidang akhbar yang berniat untuk terus memburukkan kerajaan BN sebelum ini.

 



Comments
Loading...