PRU14 Bukan Melayu Vs Melayu Tetapi Melayu Vs Proksi Cina


Dan itulah sebabnya DAP bersedia untuk mengebumikan roket dan mereka bertanding di bawah PKR. PKR adalah parti berbilang kaum yang berasaskan Melayu (sama seperti DAP adalah parti berbilang kaum yang berasaskan Cina, seperti kata Zaid Ibrahim semalam). Jika DAP bertanding di bawah logo roket, ia akan dilihat sebagai persembahan Cina. Bertanding di bawah PKR akan dilihat sebagai persembahan Melayu. Oleh itu, PKR dan seluruh orang Melayu akan menjadi proksi DAP atau Ali Baba dan pengundi Melayu-Bumiputera dapat ditipu untuk mempercayai mereka mengundi untuk parti Melayu.

PRU14

Dalam artikel Wong Chun Wai, ‘Down to the wire with the Malays’ yang diterbitkan di The Star pada 16 April 2018, beliau berkata Pilihan Raya Umum Ke-14 atau GE14 (PRU14) pada dasarnya adalah pertandingan Melayu versus Melayu. Walaupun saya bersetuju dengan sebahagian besar daripada apa yang ditulis oleh Chun Wai, dia salah mengenai PRU14 sebagai pertarungan Melayu versus Melayu. Ia sebenarnya adalah Melayu versus proksi Cina atau pertandingan Ali Baba.

BACA DI SINI: Down to the wire with the Malays

“Sekiranya anda belum pernah mendengarnya sebelum ini, pengundi Melayu dan bumiputera, terutamanya di kawasan luar bandar, yang akan menentukan kerajaan akan datang,” kata Chun Wai dalam kenyataan pembukaannya.

Chun Wai berkata 155 daripada 222 kerusi di Parlimen (lebih daripada dua pertiga) adalah dikuasai Melayu-Bumiputera

Ya, itu benar. Lebih separuh daripada 222 kerusi di Parlimen akan ditentukan oleh pengundi Melayu dan Bumiputera. Sebanyak 57 daripada 222 kerusi di Sabah dan Sarawak (termasuk Labuan) dengan pembangkang pimpinan Cina berpotensi memenangi hanya 17 daripada kerusi tersebut, yang kebanyakannya terletak di bandar.

Begitu juga dengan 165 kerusi Parlimen di tanah besar Malaysia. Orang-orang Cina mengawal bandar-bandar dan kota-kota sementara orang-orang Melayu berada di kawasan luar bandar dan di kawasan tanah Melayu. Tidakkah Trump memenangi jawatan presiden Amerika pada asas yang sama walaupun pengkritiknya mengatakan bahawa dia kehilangan undi popular?

Rashid PPBM berkata tugasnya sebagai Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya adalah untuk memastikan penguasaan politik Melayu

Pada tahun 2013, Abdul Rashid Abdul Rahman – bekas Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya dan calon PPBM untuk Kelantan yang akan bertanding di bawah PKR – berkata bahawa tiga tindakan yang beliau lakukan semasa menjadi Pengerusi SPR supaya orang Melayu boleh terus menguasai atau memonopoli kuasa politik.

Ini disahkan oleh Chun Wai yang berkata, “Daripada 222 kerusi parlimen, kini terdapat 117 kerusi Melayu di Semenanjung Malaysia, berikutan pelaksanaan persempadanan semula – daripada 114 kerusi majoriti Melayu sebelumnya dalam pilihan raya umum lalu. Terdapat 19 kerusi di Sabah dan Sarawak, dengan pengundi Bumiputera yang majoritinya. ”

Mahathir bersedia menjadi proksi DAP atau Ali Baba selagi Perdana Menteri Najib boleh digulingkan

Oleh itu, menurut Chun Wai, 155 daripada 222 kerusi (atau lebih dua pertiga daripada kerusi parlimen) adalah kerusi Melayu-Bumiputera dengan hanya 67 kerusi yang orang bukan Melayu boleh harapkan. Dan mereka perlu merebut 74 kerusi untuk menafikan Barisan Nasional dua pertiga daripada kerusi di Parlimen.

Tetapi hanya kira-kira 54 daripada 74 kerusi tersebut adalah kerusi Cina. Oleh itu, jika orang Cina mahu memerintah Malaysia, atau sekadar menafikan Barisan Nasional dua pertiga daripada parlimen, mereka tidak boleh berbuat demikian melainkan jika mereka membuat perjanjian dengan orang Melayu.

Pada masa ini penyokong DAP atau rakyat Malaysia berbangsa Cina mungkin akan menjerit ‘perkauman’. Tetapi ini bukan mengenai perkauman. Ini mengenai realiti politik Malaysia. Dan realiti politik Malaysia adalah orang bukan Melayu yang tidak dapat merebut kuasa sendiri. Mereka perlu bekerjasama melalui orang Melayu dan Bumiputera untuk berbuat demikian. Oleh itu, mereka perlu bermain politik dengan cara yang sama seperti perniagaan mereka, iaitu menggunakan Ali Baba sebagai proksi atau barisan hadapannya.

DAP kini menjadi parti Melayu sejak roket mereka digantikan dengan Mata Lebam PKR

DAP atau pembangkang Cina tidak mahu PRU14 menjadi pertarungan Melayu versus Melayu. Kenapa menggantikan satu kumpulan orang Melayu nasionalis dengan kumpulan orang Melayu nasionalis yang lain? Dan PPBM adalah nasionalis seperti Umno. Pemimpin PPBM seperti Tun Dr Mahathir Mohamad, Muhyiddin Yassin, Abdul Rashid Abdul Rahman, dan banyak lagi, telah membuktikan mereka ‘Melayu dulu” dalam aspirasi, dasar dan ideologi mereka. Kebanyakan orang Melayu PPBM sejajar dengan Perkasa Ibrahim Aii.

Jadi, tidak mungkin DAP atau pembangkang Cina membantu pembangkang Melayu menyingkirkan Umno atau Barisan Nasional yang dipimpin oleh Umno. Sekiranya DAP atau pembangkang Cina membantu kuasa pembangkang Melayu, mereka tidak akan mencapai apa-apa. DAP atau pembangkang Cina mesti merebut kuasa. Tetapi itu hanya boleh berlaku jika mereka bekerja melalui orang Melayu dan Bumiputera kerana dengan sendirinya ia tidak boleh dilakukan.

Orang Cina tidak mempunyai bilangan maka mereka perlu menggunakan orang Melayu sebagai proksi atau Ali Babas untuk merebut kuasa politik

Ini adalah kes aritmetik mudah. Orang Cina atau bukan Melayu tidak mempunyai bilangan yang cukup. Dan pilihan raya adalah permainan nombor. Oleh itu, DAP dan pembangkang Cina harus bekerja melalui proksi mereka atau Ali Baba untuk merebut kuasa.

Dan itulah sebabnya DAP bersedia untuk mengebumikan roket dan mereka bertanding di bawah PKR. PKR adalah parti berbilang kaum yang berasaskan Melayu (sama seperti DAP adalah parti berbilang kaum yang berasaskan Cina, seperti kata Zaid Ibrahim semalam). Jika DAP bertanding di bawah logo roket, ia akan dilihat sebagai persembahan Cina. Bertanding di bawah PKR akan dilihat sebagai persembahan Melayu. Oleh itu, PKR dan seluruh orang Melayu akan menjadi proksi DAP atau Ali Baba dan pengundi Melayu-Bumiputera dapat ditipu untuk mempercayai mereka mengundi untuk parti Melayu.

 



Comments
Loading...