Siapa sebenarnya Clare Rewcastle-Brown dimata bangsanya


clare_rew_brown

KEMUNCULAN individu bernama Clare Rewcastle-Brown, pengasas Sarawak Report mula menjadi perhatian dalam kalangan masyarakat selepas dia terlibat dalam beberapa siri ‘pendedahan sensasinya’ yang dilihat cuba menghasut rakyat negara ini untuk menumbangkan kerajaan.

Menerusi laporan Sarawak Report, Clare seringkali dilihat ‘mencipta tuduhan’ palsu berhubung dakwaan penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan yang dilakukan oleh barisan kepimpinan negara sebagai satu cubaan dakyah jahat memburukkan nama baik pemimpin negara.

Malah, beberapa siri pendedahan yang dibuat oleh Sarawak Report termasuk membabitkan isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) menjadi ‘peluru tambahan’ kepada pihak pembangkang untuk ‘menembak’ kerajaan, meskipun ia langsung tidak dikepilkan bersama sebarang bukti konkrit, atau dalam ayat mudah hanya ‘rekaan’.

Tambahan, agenda tersembunyi Clare jelas terserlah selepas beberapa perbualan menerusi aplikasi WhatsApp membabitkan beliau dengan beberapa pembangkang terbongkar baru-baru ini yang mana antaranya menyatakan dia ‘sedang mengubah masa depan sebuah negara’.

Terbaharu pula, pendedahan e-mail dikirim oleh seorang tokoh korporat yang cukup disegani di Britain kepada Clare jelas membuktikan siapa sebenarnya wanita Britain itu di mata bangsanya sendiri.

Individu tersebut, Pengerusi Mastercard International sejak 2006 dan Pengerusi Centrica PLC, syarikat pembekal elektrik dan gas terbesar di United Kingdom dengan perolehan 30 bilion pound setahun.

Menerusi jawapan balas e-mail yang diberikan oleh Richard kepada Clare jelas membuktikan kredibiliti insan bernama ‘Clare Rewcastle-Brown’ itu harus diragui, sekaligus menunjukkan apa sahaja pendedahan mahupun laporan yang dibuat Sarawak Report selama ini juga perlu diteliti semula.

Memetik laporan sebuah portal, Clare sebelum ini menyoal Haythornthwaite sebagai Pengerusi PetroSaudi International, bagaimanapun ia ‘termakan’ diri sendiri apabila ahli perniagaan terkenal itu membidas balik dakwaan Clare dengan menyatakan beliau tidak pernah memegang sebarang jawatan di syarikat itu.

Ini jelas menunjukkan bahawa, Clare yang kononnya seorang wartawan penyiasatan British gagal membuktikan bahawa beliau cukup melakukan ‘research’ mengenai siapa sebenarnya Haythornthwaite, inikan pula segala tuduhan yang pernah dibuat terhadap kepimpinan negara.

Dan hal ini perlu disedari oleh semua masyarakat Malaysia yang selama ini terlalu percaya dengan dakwaan semborono  Clare, tapi hakikatnya Haythornthwaite, langsung menolak kredibilti wanita itu.

Sebagai bukti, berikut diserta email tersebut;

From: Rick Haythornthwaite <[email protected]>;;Date: Thu, Dec 10, 2015 at 10:43 AM

Subject: Re: Letter sent by PetroSaudi claiming ownership of Good Star Limited, Seychelles

To: Sarawak Report <[email protected]>;;

Dear Mrs Rewcastle

Having now done some research into your background, it is clear that you are an active campaigning blogger rather than an objective journalist with a desire to understand the true facts behind this matter.

That your email to me contains fundamental factual errors – not least suggesting that I am, or have ever been, chairman of PetroSaudi International – reinforces my concerns about your credibility.

Therefore, even if I were to be in possession of information relevant to your query, I would be unwilling to assist you in your questionable activities.

Yours…..

Berdasarkan email tersebut, jelas menunjukkan Clare lebih berminat menyoal tanpa berasaskan fakta.

Maka, fikirkan semula tohmahan yang pernah dibuat selama ini oleh Clare, Sarawak Report dan parti pembangkang. Clare seakan insan yang hadir untuk memporak perandakan negara ini.

Jadi, anda fiikirkan dan kenali, siapa sebenarnya Clare Rewcastle-Brown.

 



Comments
Loading...